Någon som vet..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Nu har man fått en sån här jobbig snille blixt igen..:eek:

Efter att få ha testat en '04as sno-pro i vintras + själv kört lite med en '05as boggie bla. Riktigt älskar chassiet.

Sen är det ju så att man har en Rx-1 motor liggandes i garaget, som bara skräpar (tack vare köpare som tydligen hade annan avsikt än att köpa motorn :()

Dvs Jag är grymt intresserad utav att köpa ett '05as eller nyare sno-pro chassie och slänga i en Rx-1 motor.
Är ju inte "bara" att göra utan undrar om någon vet av något likannde bygge..?
Vilken sida av atlanten spelar ingen roll, utan bara man kan få tag på lite bilder samt kanske slänga ett o annat ord med byggaren.

Vet av F7 / Apex Twin-turbo NOS bygget, men riktigt så extrem ska man ju inte bli..:D

Tack o hoj!:hello:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
klarft de e lättare men de blir ju inte lika mkt homemade som att sätta i en RX1 motor + att RX1 motorn är av mkt bättre kvalle än F7motorn.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
vore det inte enklare att du försöker sälja eller byta bort Rx-1 motorn å skaffar en F7 motor å sätter i?
Varför i hela livet skulle jag göra de..? Då vart de ju en i den stora smeten.. :eek:

Exakt som stins säger, Chassiet har Arctic hyffsad kvalla i men Yamaha har motorn. :ciao:
När man väl har en motor liggandes är det nog värt o ta chansen.

SEN.

Vet att '05an fick en del uppdateringar såsom Non-slip, förbättrad boggie, Styrning o en snyggare look + fox floatarna.
Men hur stor skillnad märker man på en '04 och en '05a? Är grymt sugen på '05an men '04an är ju nästan 12'000kr billigare :eek:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Inte för att kasta smolk i glädjebägaren, men slänger du i RX1 motorn så blir resultatet nåt helt annat än vad du minns av det chassiet. Men om du bara vet om och accepterar det så kan det ju bli ett kul bygge iaf, :)

Jag hejar på dig! Hemmabyggen rule!

PS. Just nu håller jag på och slänger igång min 5 växlade Zündapp motor. Den ska stoppas in en Honda MB5 ram. Håller just på med svetsning av motorfästen. Sen när jag väl har fått den att gå ska den portas som en gris. Grejerna jag köpt som startpunkt är: 65ccm Atena Superterm cylinder, Superterm topp, Race tändning, (Kasst) avgassystem, 28mm Flatslide förgasare. Inget av det kommer att vara sig självt när jag är klar, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Inte för att kasta smolk i glädjebägaren, men slänger du i RX1 motorn så blir resultatet nåt helt annat än vad du minns av det chassiet. Men om du bara vet om och accepterar det så kan det ju bli ett kul bygge iaf, :)

Jag hejar på dig! Hemmabyggen rule!

PS. Just nu håller jag på och slänger igång min 5 växlade Zündapp motor. Den ska stoppas in en Honda MB5 ram. Håller just på med svetsning av motorfästen. Sen när jag väl har fått den att gå ska den trimmas som en gris. Grejerna jag köpt som startpunkt är: 65ccm Atena Superterm cylinder, Superterm topp, Race tändning, (Kasst) avgassystem, 28mm Flatslide förgasare. Inget av det kommer att vara sig självt när jag är klar, :)
Självklart.. Men endå, blir nog roligare än min gamla Rx-1 orginal..
Har ett F-7 chassie liggandes på gårn. Är det samma bulk på dom chassina?:hmmmm2::hmmmm:
Isåfall kan man ju börja mäta o greja för att se om det är möjligt!

Jo är själv i full sjå med ett gammalt hemmabygge (se modtråden)
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Jag hejar på dig. Att lyckas få in en RX motor i vad du än väljer är en bedrift. Du får nog räkna med hiskeligt mycket jobb iaf. Men kul. Jag har ingen aning om vad som passar och inte, men om jag får gissa så passar just ingenting. Fråga någon som vet, dvs inte mig, :p

Jag ska kolla i modtråden, :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Varför i hela livet skulle jag göra de..? Då vart de ju en i den stora smeten.. :eek:

Exakt som stins säger, Chassiet har Arctic hyffsad kvalla i men Yamaha har motorn. :ciao:
När man väl har en motor liggandes är det nog värt o ta chansen.

SEN.

Vet att '05an fick en del uppdateringar såsom Non-slip, förbättrad boggie, Styrning o en snyggare look + fox floatarna.
Men hur stor skillnad märker man på en '04 och en '05a? Är grymt sugen på '05an men '04an är ju nästan 12'000kr billigare :eek:
Okej :) Om du lyckas kommer de bli ett ***** fränt bygge :)

Tänkte på en sak.. Hur mkt tyngre är Rx-1 motorn än org 440-in? Kommer den inte bli framtung?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej :) Om du lyckas kommer de bli ett ***** fränt bygge :)

Tänkte på en sak.. Hur mkt tyngre är Rx-1 motorn än org 440-in? Kommer den inte bli framtung?
Har varit ute o vägt lite. Motorn är ungefär 20kg tyngre. MEN avgasrör osv går ju rakt bak. Dvs under dynan så det blir kanske 18kg tyngre där frammi!.

Men någon som vet dels vad som skiljer en F7bulk mot en Sno pro 440.
Samt mina frågor mellan en '04a samt '05a!

:hello:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Har du räknat med oljebehållaren? Förgasarracket? Oljevolymen? Kylvätskevolymen? Tänk på att du nog måste förstärka rejält också.

Jag känner en här i Gällivare som har satt i en F7 motor med Cutler 1000 kit i en SnoPro. Redan till det måste man modifiera massor! SnoPron är så slimmad och förstärkt så inte ens en 700 motor går att stoppa i lätt. Det går att lösa dock med lite slipning och kapning, :) Så ha jag förstått det iaf, har inte detaljstuderat det hela. Men jag har sett den på nära håll iaf.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Har du räknat med oljebehållaren? Förgasarracket? Oljevolymen? Kylvätskevolymen? Tänk på att du nog måste förstärka rejält också.

Jag känner en här i Gällivare som har satt i en F7 motor med Cutler 1000 kit i en SnoPro. Redan till det måste man modifiera massor! SnoPron är så slimmad och förstärkt så inte ens en 700 motor går att stoppa i lätt. Det går att lösa dock med lite slipning och kapning, :) Så ha jag förstått det iaf, har inte detaljstuderat det hela. Men jag har sett den på nära håll iaf.
Nej inte med allt sånt.. Det var bara 2st "rena" motorblock inkl cyl topp.
Säg en 30kilo tyngre är Rx-1, då ligger vi nog lite i överkant.
Förstärka ska nog inte vara några problem då jag tänkt bygga en vagga till motorn. (dom spricker ganska lätt i bulken)
Jo, tyvär är det ju ganska trångt,
men med tanke på att bla. avgasröret går bakåt har man en del utrymme på höger sida att leka med.

Vill fortfarande ha svar på mina frågor ovan.
Sen ifall någon känner eller har en '04/'05as 440 till salu är de bara höra av sig..

:ciao:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Lycka till! Hoppas det går bra och att man får se resultatet sen, :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bulken är i princip densamma. Det är nithålen som ska skilja isf.
Har sett jänkare som retrofitat F7-bulk till SnoPron.

Från 04 till 05 blev det ju bla:
- Annorlund lösning för styrningen
- Fox Float X fram
- Nytt dynöverdrag med "no-slip" på toppen
- Nytt variatorskydd
- No-slip drivhjul
- Annan utväxling
- C&A-skidor
- Nya spindlar
- Sämre matta
- Lyftbåge bak i aluminiumrör
- Samt givetvis lite annan kalibrering av variatorer och stötdämpare
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej,

Camata saknat nå svar från dig..:rolleyes:
Men du som har koll på det där med arctic, vet du av någon som gjort följande ingrepp?
Kommer chassiet hålla för extra vikten? Något speciellet man ska tänka på?

Sen vilken är mest för pengarna? '04 som är c:a 15000:- billigare eller en '05a?
'04an har c&a skidor, ny 440 o lite annat.

Thx
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
04an har inte CA pro ultra skidorna som 05an har dvs 7tum breda.
och jag tycker det är värt pengarna eftersom dom bästa fox float dämparna sitter på 05an och enbart på 05an sedan annan utväxling etc som Camata redan sagt testa kör både en 04a och en 05a tycker 05an känns mycket behagligare å stabilare samt även rappare än 04an.

04an hade även en del barnsjukdomar som ska vara åtgärdade på 05an.
Angående att lyfta i en RX1a motor så kommer det nog bli en ***** massa bök och rejäla förstärkningar av bulken i framkant PGA: det extra vridet som 4t motorn kommer leverera AC är inte kända för att vara sprickfria om jag säger så, så innan du börjar med något kolla igenom efter sprickor och lycka till med bygget :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej,

Camata saknat nå svar från dig..:rolleyes:
Men du som har koll på det där med arctic, vet du av någon som gjort följande ingrepp?
Kommer chassiet hålla för extra vikten? Något speciellet man ska tänka på?

Sen vilken är mest för pengarna? '04 som är c:a 15000:- billigare eller en '05a?
'04an har c&a skidor, ny 440 o lite annat.

Thx
Var inte dumsnål. Gå på en '05- direkt.
Fox Float X är i min mening dock något sämre än Fox Float EVOL, men de är ju inte vida kända här i Sverige (än..?) så jag förstår att vissa kan tycka att Float X är de bästa Floatarna. Uppenbarligen nog bra för att de ska sitta på en "viss" svart SP600 '08 #666 istället för Float X...

Vad alla bör ta reda på är om sprickor i F7/SP-bulk beror på någonting annat än en svag brace på PTO-sidan.
Denna brace är grymt mkt stadigare på SPn och om man vill vara på den säkra sidan köper man förstärkningen som man sedan SVETSAR dit runt krängningshämmargenomföringen (alltså inte borrar+skruvar, som det står i instruktionerna.)

Det enda tidelaget SP+RX1 jag sett är det du redan nämnt, alltså trimbarber@HCS.
Hans andra revision är ju vad du surrar i nu, alltså NA-motor från RX1. (första var ju TC-motor) Han har ju sedan gått till överdrift med dubbelturbo+NOS och motivlack på insidan av huven...
Det är ju då honom du ska snacka med, eller helst den som byggt åt honom. Men han ska väl ändå kunna bistå med bilder på olika lösningar och sheit?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Var inte dumsnål. Gå på en '05- direkt.
Fox Float X är i min mening dock något sämre än Fox Float EVOL, men de är ju inte vida kända här i Sverige (än..?) så jag förstår att vissa kan tycka att Float X är de bästa Floatarna. Uppenbarligen nog bra för att de ska sitta på en "viss" svart SP600 '08 #666 istället för Float X...

Vad alla bör ta reda på är om sprickor i F7/SP-bulk beror på någonting annat än en svag brace på PTO-sidan.
Denna brace är grymt mkt stadigare på SPn och om man vill vara på den säkra sidan köper man förstärkningen som man sedan SVETSAR dit runt krängningshämmargenomföringen (alltså inte borrar+skruvar, som det står i instruktionerna.)

Det enda tidelaget SP+RX1 jag sett är det du redan nämnt, alltså trimbarber@HCS.
Hans andra revision är ju vad du surrar i nu, alltså NA-motor från RX1. (första var ju TC-motor) Han har ju sedan gått till överdrift med dubbelturbo+NOS och motivlack på insidan av huven...
Det är ju då honom du ska snacka med, eller helst den som byggt åt honom. Men han ska väl ändå kunna bistå med bilder på olika lösningar och sheit?
Jo tack. Ska försöka slänga iväg nå PM på min halvknackiga engelska o se om jag får någon respons. ;)
Så det är alltså inte Trimbarber själv som byggt släden?
Vart mer exakt är bulken mest benägen att spricka, ifall man nu skulle i med den tyngre motorn?

Är det någon som har lite bilder på en halv strippad SP? Tex utan dyna o plast så man får se lite mera.

Thx
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Varför i hela livet skulle jag göra de..? Då vart de ju en i den stora smeten..

Exakt som stins säger, Chassiet har Arctic hyffsad kvalla i men Yamaha har motorn. :ciao:
När man väl har en motor liggandes är det nog värt o ta chansen.

SEN.

Vet att '05an fick en del uppdateringar såsom Non-slip, förbättrad boggie, Styrning o en snyggare look + fox floatarna.
Men hur stor skillnad märker man på en '04 och en '05a? Är grymt sugen på '05an men '04an är ju nästan 12'000kr billigare :eek:
Jag köpte en -04a då den kom och ägde en -02a innan. Måste säga att på dessa skotrar är det en grymt enorm skillnad. Både kvalitéts- och prestanda mässigt. Även körställning m.m

Att jämnföra en -04 med en -05 är det nog ganska svårt att känna skillnaden! Iofs så hade ju -05an no-slip m.m när den kom men tror att sån jätte skillnad är det inte på dessa maskiner. Köp en -04as SnoPro och ev. gör de uppdateringarna -05an hade själv, om det nu behövs dvs;)

Låter som en mycket bra idé att stoppa ner en RX-1 motor i SnoPro chassiet! Hade samma planer tidigare men med ett Rev 440 chassie som jag kom över för en billig slant, som jag vid ett senare skede hade tänkt turbokonvertera! Blev aldrig av men nu när du ska ev. genomföra ett liknande projekt blir jag intresserad!:) Följer gärna projektet om du lägger upp det här på snowmobile.se

Att välja en RX-1 motor är en mycket bra idé då den har ett grymt vrid samt är väldigt driftsäker. Ni som jämnför en F7 motor och en RX-1 motor, varför då inte köpa en F7a Snopro? Tänk lite innan ni postar. Smutskastar inte Arctic-cats motorer men jag har stor erfarenhet av både Yamaha och Arctic-cat och kvalitéts mässigt så är det nog Yamaha som tar hem priset.

Lycka till med ditt projekt och se till att genomföra det!:ciao: