Något som kan vara värt att kommentera

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dom olyckor som beror på bristande utbildning, kan nog ha undvikits med en bättre utbildning. Men då dom flesta olyckor handlar om alkohol och omdöme, så tror inte jag att en bättre utbildning minskar dessa olyckor.

Sedan så ska man nog inte stirra sig blind på olycksstatistiken, Att dom svåra olyckorna pendlar varje år har nog mer med snötillgång/väder att göra, än vårdlösa och outbildade förare.
En "Grön" vinter, en kall Jul- & Nyårshelg (-30) över hela landet och en påskhelg med dåligt väder gör att det körs mindre snöskoter, vilket i sin tur sannolikt minskar olyckorna ett sådant år.

Vad som istället behövs är att fler poliser är ute och "Syns", samt ingripper när det behövs. Då först minskar nog dom omdömeslösa och onyktra förarnas "Svängrum".

Att snofed sedan kräver "Hårdare tag" mot onyktra skoterörare, genom att dom även skulle förlora sin skoterförarbehörighet och inte bara bilkörkortet, om dom åker dit för fyllekörning, är inte en sekund för sent att det blir så.

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
det ska tydligen bli hårdare regler januari 2009, svårare prov, mer utbildningstimmar mm. det borde göra folk mer riskmedvetna -> mindre olyckor

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
det ska tydligen bli hårdare regler januari 2009, svårare prov, mer utbildningstimmar mm. det borde göra folk mer riskmedvetna -> mindre olyckor
Skotern är och förblir en leksak för många. Förresten tror jag aldrig man får till ett riktigt säkerhetstänk i och med att det inte finns lika många trafikanter i skotervärlden, alltså är det bra mkt säkrare att leka på skotern än på en hoj eller i en bil.

4

426H

Att ett antal 40-50-åringa halv-alkoholister kör ihjäl sig på skoter är naturlitvis tråkigt och tragiskt för anhöriga, men knappast något jag bryr mig om. Är garanterat fler som dör när dom i fyllan trillar i trappor tex. Om man med utbildningsinsatser kan förhindra att (delar av) kommande generationer beter sig på samma sätt vore ju naturlitvis bra. För politiker tror jag dock att skoterolyckor är ett lågprioriterat område. Dessutom har jag en känsla av att det är ett minskade problem eftersom dagens ungdomar är mer försiktiga med fordonskörning och alkohol. Det är i alla fall en känsla jag har.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Varför denna hetsjakt på skotrar??? Kan dem inte byta hack-kyckling nån jäkla gång och gå på mc-branschen istället!!... En hoj är snabbare, ostadigare samt att du har medtrafikanter omkring dig..
Kör man full på en skoter och åker in i ett träd..vafan rätt åt dej..men risken att du någon skadar annan än dej själv är iaf mindre på en skoter än om samma person tar sin bil i fyllan..

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kostar samhället en massa pengar att laga din brutna kropp efter krocken med trädet. Det är nog där skon klämmer.

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Att ett antal 40-50-åringa halv-alkoholister kör ihjäl sig på skoter är naturlitvis tråkigt och tragiskt för anhöriga, men knappast något jag bryr mig om. Är garanterat fler som dör när dom i fyllan trillar i trappor tex. Om man med utbildningsinsatser kan förhindra att (delar av) kommande generationer beter sig på samma sätt vore ju naturlitvis bra. För politiker tror jag dock att skoterolyckor är ett lågprioriterat område. Dessutom har jag en känsla av att det är ett minskade problem eftersom dagens ungdomar är mer försiktiga med fordonskörning och alkohol. Det är i alla fall en känsla jag har.
Tror det är ca 60 pers som fryserihjäl varje år , oftast i samband med sprit.

Problemet är att politiker och deras hangarounds letar efter nån att sätta dit i jakten på dramatiska skenåtgärder, skoteråkare är en politiska ofarlig grupp att misshandla.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
förmodligen..men det finns andra ställen där det går spara in pengar...t ex att dra ner på antalet politiker... eller så har dem ju alltid vården och skola de kan ta ifrån

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför denna hetsjakt på skotrar??? Kan dem inte byta hack-kyckling nån jäkla gång och gå på mc-branschen istället!!... En hoj är snabbare, ostadigare samt att du har medtrafikanter omkring dig..
Kör man full på en skoter och åker in i ett träd..vafan rätt åt dej..men risken att du någon skadar annan än dej själv är iaf mindre på en skoter än om samma person tar sin bil i fyllan..
Det är väl inte snöskotern som är "Hackkycklingen" utan med all rätt, den felande procenten, som bland annat står för "Fylle-olyckorna" och som "Stryc9" är inne på, det kostar pengar för samhället, när dessa personer hamnar i statistiken.
Du kan ju själv räkna ut vad det kostar för samhället, om du skulle bli skadad för livet, som gör att du behöver tillsyn dygnet runt, året ut och år in. Det blir väl några miljoner/år.

Så länge snöskotern är ett av dom farligaste fordon vi har, om inte det farligaste, sett till antal utövare/mil/drifttimmar och vi i framtiden ska få fortsätta att utöva vår hobby, så är det nog nödvändigt att försöka eliminera olyckorna. Dessa är bara en av många anledningar som skoterbelackarna har emot vår hobby.

Mc-branchen har förövrigt jobbat hårt för att minska olyckorna. För några år sedan var det dom yngre som var dom mest olycksdrabbade, men i denna grupp har olyckorna minskat. Istället så är det idag, +50 åringarna som är överrepresenterade i olyckstatistiken.

Men här är det nog inte, till skillnad från snöskotern, alkoholen som är det största problemet. Utan bristen på utbildning/erfarenhet av mc-åkning.
För denna åldersgrupp fick ju mc-kortet "På köpet" när dom tog bilkörkort.
Detta märks i statistiken, när många idag har förverkligat sin ungdomsdröm, genom att på äldre dar bli med mc.

Vet inte om det kan vara delvis samma problem även för snöskotern, för även här så har ju den äldre olycksdrabbade gruppen, fått sin förarbehörighet "Till skänks".

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tror det är ca 60 pers som fryserihjäl varje år , oftast i samband med sprit.

Problemet är att politiker och deras hangarounds letar efter nån att sätta dit i jakten på dramatiska skenåtgärder, skoteråkare är en politiska ofarlig grupp att misshandla.
60 pers?

Vart har du fått den siffran ifrån?