Nålen i flottörmunstycket samt nålsätet.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Min skoter svarar inte riktigt på gasen från stillastående trots rätt bestyckning. har ej rengjort denna del på gasarna, undrade om detta kan vara felet att den inte går riktigt bra då det inte är rengjort där.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
som att den kvamnar precis som om den får för lite bensin. dock har jag större lågfartmunstycke. blev betydligt bättre då jag bytte till rätt nål också som var fel tidigare men den går inte riktigt riktigt så bra som jag vill.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är inte så att den får för mycket soppa? Även det kan resultera i kvamnande. Men om det är att den båååpar så är det nog för lite soppa.

Om du hjälper till lite med choken i samma ögonblick, blir det bättre eller sämre?

Om det var bytt nålar och sånt, kan det vara fepplat något i flottörnivån då?

Vet inte riktigt om trasiga/dåliga reeds kan orsaka detta.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Reedventilerna är bra, den går bra när man ger lite choke så den får ju för lite bensin. ska kolla om den är rätt inställd i flottören men kan den påverka att skotern håller på så här.????

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om flottörnivån är fel så får skotern felaktigt mängd soppa, antingen för mycket eller lite. Och du hade ju rengort gasarna så då borde inte felet vara lågfartsmunstyckena.

Lite svårt att kolla stiften så att den inte går snålt i största allmänhet då snön inte finns.

När du varvat upp den, har den svårt att få ner varven igen?

Tror inte det kan bero på att den tjuvsuger luft, men du kan ju testa det för säkerhets skull genom att spreja startgas runt förgasargummina samt runt vevaxeln (mellan variatorn och motorn). Det är svårt att testa högra sidan på motorn då magnapullen är i vägen. Ändrar motorn varv så har du tjuvluft.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
den tar inge tjuvluft har kollat detta med startgas den kommer ner i varv direkt när man släppt gasen ska kolla detta med flottören ikväll har tagit reda på att avståndet skall vara mellan 20 och 22 mm. är det fel eller?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ingen aning om vilket avstånd du skall ha. Men var nog med att mäta på rätt sätt. Dvs om läppen skall trycka in pinnen på flöttörventilen helt och håller eller bara nudda, samt var du mäter.

På min så skall det ex vara ca 11mm (om jag kommer ihåg rätt) mellan förgasarhuset och toppen på flottörkudden och då skall läppen precis nudda vid nålen i flottörventilen. Men det är på en RX Warrior.