Pressad bransch? Helt klart.
Helt klart är också att det inte är bara de yngre som ratas av AG. Är själv arbetslös sedan en längre tid. Har förarbevis hjullastare, men inte kört yrkesmässigt på ett antal år. Även i flera år kört materialhanterare på skrotgård och kortare tid grävmaskin. Har inget yrkesbevis för dessa men önskat formell utbildning av Arbets"förmedlingen" med ett stort NEJ till svar.
Dessutom har jag mycket lång erfarenhet inom bilbranschen och har sökt flera arbeten som arbetsledare/verkmästare. Nu senast fick jag nej tack av ett företag som för 10 år sedan ville ha mig som verkstadschef, ett jobb jag då tackade nej till eftersom jag då strax innan blivit engagerad i ett likadant jobb med bättre villkor på annat företag. Motiveringen nu var att "bättre kvalificerade" gått vidare. - Besökte företaget ifråga för ett par veckor sedan av ren nyfikenhet för att se vad för förmåga dom anställt istället för mig. Var det en människa i 30-35 års-åldern som hade lite erfarenhet tro? Kyss mig där bak! Det var en ung finnig snubbe som gått ut gymnasiet för max 2 år sedan och efter lite forskning bland killarna på "golvet" så framkom det att han inte hade någon erfarenhet alls från branschen, men att han tydligen hade några poäng från högskola, men ingen arbetsledar eller fordonserfarenhet!!!
Nu står det ju i snart sagt varenda jobbannons "Du förväntas ha adekvat högskoleutbildning för att klara detta jobb". Och det oavsett om det är psykolog eller korvgubbe dom söker.
- Så det vete f#n, det lutar nog åt att jobba kolsvart med att reparera bilar och skotrar åt folk, ta hyfsat betalt och fondera hälften av intäkterna i en egen "pensionsfond".
Ja konstigt är det! (Ursäkta för OT)
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk