nån som provat nya tele2 jippot?

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Är det någon på detta forum som har eller testat tele2s nya mobila grunka som ger en hastighet upp till 16mbit/s?

isåfall hur bra funkar det för just dej? täckning osv?
 

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Försöka använda Tele2 mobila bredband (vanliga) det funkade inte för fem öre, hade aldrig teckning och modemet 2 dagar efter garanti gick ut och jag fick hosta upp och köpa ett nytt.
Sen vissade det sig att de ha tagit bort sändare och de var därför det inte fungerade ändå fick jag betala för skiten.

Du betalar jag för Tele2 mobilt bredband som jag inte använder och Telia som funkar kanon över allt.
Har datorn på hela dagar då jag är ute och reser och det kopplar aldrig ner (nästan).
 

MikesterM

Medlem
7 sept 2010
36
0
1
Härnösand
Tänk på att upp till 16Mbit/s gäller endast vissa zoner/platser än så länge. 10Mbit/s är en mer rimlig "upp till" hastighet, men allt handlar om vart man bor, om man reser, hur man reser, vart man reser osv osv. Om det stämmer att du bor i Strömsund, så skulle jag rekommendera Telia eller Net 1, men om du kan testa några operatörer så är ju det klart bäst.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag rekomenderar inte net 1!!!!! jävla skravel! kom hem satt på de bor ca: 1 mil utanför östersund (men rätt in i skogen men ändå) och det funkar inte!

kör telia nu funkar hyffs bättre än nåt annat!
 

MikesterM

Medlem
7 sept 2010
36
0
1
Härnösand
Både Telia och Net 1 fungerade bra för mig när jag testade det i fjälls, men det finns många saker som kan göra att ett mobilt bredband inte fungerar :)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag har kört på Telenor, fungerat kanon vart än jag använt det. Men 16mbit på ett mobilt är jag jävligt skeptisk till när 10mbit knappt fungerar på grund av dålig utbyggnad av nätet. Jag körde på 6mbit och hade full fart i stort sett hela tiden.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
tack för alla svar! vi har nämligen telia 24mbit just nu men fick endast ut runt 13mbit som högst, sen fick pappa idén och byta till tele2 för några månader sedan men inte hunne fått det än. Men så sent som förra veckan ringde en kille upp och pratade med pappa från tele2 och han sa att nånting om den här skiten så pappa tog och bytte eftersom det var billigare, mobilt och obegränsat med surf. (pappa kan då röra sig fritt i huset istället för att ha datorn på magen i sängen)

ang. hur det funkar osv är ju olika. min flickvän bor i en källarlägenhet på Frösön/Östersund och i just den här lägenheten så är täckningen svindålig (bor nästan vid statoil) men i förra lägenheten som låg vid svenssons cafe så funkade det prima.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
är glad ifall jag åtminstone får ut 9-10mbit på mobilt, kan ju röra mig fritt och ta med mig överallt och slipper ha 40 meter nätverkskabel.. :) nu äre dags för bowling!
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
kan inte tänka mig att det funkar bra. har dock bara deras simkort.. de säger ju att de har samma täckning som telia eftersom de skulle gå på deras nät. kanske det är så men det funkar då fan inte för mig. i byar med 1000 talet invånare brukar funka men om man far 100 meter ifrån sammhället är det fan 0. går inte bra när man färdas då häller såvidare man inte bara pendlar inne i stan.. ska skaffa telia igen så fort som möjligt
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tele2 har ju fan knappt täckning centralt i Gävle på sina mobilabbonemang... hade dom som leverantör på jobbet, totalt värdelösa så fort man gick in ett hus.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
det återstår att se. en kompis som bodde en kilometer utanför där ja bor, dvs i skog nästan hade fullgrett täckning på sitt tele2.
personligen hade jag själv velat haft kvar telia då ja tycker att det fungerat bra den tid vi haft det, men eftersom jag inte betalar något för mitt internet har jag inte så mycket att säga till om.. Återkommer om hur det funkar när vi väl får det..