Nödvändigt att lossa motor?

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Som rubiken antyder; är det verkligen nödvändigt att lossa hela motorn på en MXZ 583-96 när man vill justera/renovera primären? Som det är nu tar variatorn (TRA) i baljan när man ska dra den av veven..?
 
F

Fredrikkoraudi

Jeppe W skrev:
Som rubiken antyder; är det verkligen nödvändigt att lossa hela motorn på en MXZ 583-96 när man vill justera/renovera primären? Som det är nu tar variatorn (TRA) i baljan när man ska dra den av veven..?
Haha va?

Det är ju bara att plocka bort den med en "Avdragare" Fråga din skidoohandlare så får du helt säkert låna en!

/F
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Fredrikkoraudi skrev:
Haha va?

Det är ju bara att plocka bort den med en "Avdragare" Fråga din skidoohandlare så får du helt säkert låna en!

/F

Det är nog inte avdragaren det hänger på om du tyder inlägget noga.
Som jag fattar det så har han fått lös den från veven men variatorn tar i baljan före
den har frigjorts från axeln.


Fråga!

Sitter motorn rätt, och är det originalmotor?
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Jag har varit med om samma problem det var ett hellvete å få lös den det slutade med att jag tog fram kniven å skar lite i baljan
 
F

Fredrikkoraudi

fusionären skrev:
Det är nog inte avdragaren det hänger på om du tyder inlägget noga.
Som jag fattar det så har han fått lös den från veven men variatorn tar i baljan före
den har frigjorts från axeln.


Fråga!

Sitter motorn rätt, och är det originalmotor?
Nej, det var inte avdragen, men det stod inget om annat heller ? Han sa att om man måste ta lös motorn, då skrev jag "Nej, räcker med en avdragare för att få lös variatorn"
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Jodå, den sitter som den ska, och ja, det är originalmotorn...! Avdragaren funkar som den ska, problemet är att variatorn tar i baljan innan den går fri från vevaxeln, jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg! Skära i baljan är inget alternativ då skotern är i perfekt skick i övrigt...
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Testade det oxå, men det räcker ändå inte, får nog bli att lätta på alla fästen och därefter luta motorn något...!