Nödvändigt med 98 oktan CF / F 08- ?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Frågan säkert varit uppe tidigare.
Men är det nödvändigt åka på 98 oktan med crossfire och F maskiner?
Klart de går bättre, men är går de "dåligt" på 95?
Sett inlägg om knacksensorer osv. Får man felmeddelanden mm?

Lite sugen på en kisse men undrar om 95/98 är ett problem?

Bmd
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
800 H.O. kräver 98 oktan,alltså från 2010 och framåt.
Går ju att köra på 95 men den kommer inte att gå lika bra och du får fel meddelande "low oct".
Dom äldre TROR jag då ska gå på 95?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
800 H.O. kräver 98 oktan,alltså från 2010 och framåt.
Går ju att köra på 95 men den kommer inte att gå lika bra och du får fel meddelande "low oct".
Dom äldre TROR jag då ska gå på 95?
jag har mycket svårt att tro att motorn "kräver" 98 oktan..
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
man ska inte köra på 95 men dom gånger jag har gjort det (inget val endast 95 fanns) så har det inte varit nått problem inga felmeddelanden eller märkbar skillnad i effekt. men allt är ju på egen risk.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
gör den det ? isåfall får man väll köra med en knacksensor som löser nån gång eller så detuna motorn ngn hk ....