Nedre A-arm

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Ska byta bussningar i framvagnen på min Yamaha RS Venture TF 06:a
Men det är helt ommöjligt att få bort yttre bulten till Nedre a-arm Muttern går bort hur lätt som helst och vänster sida snurrar men går inte ut och på höger sida sitter det som fasen har lyckets snurra några varv men inte mer.

Någon som stött på problemet tidigare?
Pilar på berörd bult

Attachments

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Förmodligen rost, ta som föregående talare sa, en slägga och knacka ut dom. Gänga på muttern några varv så du inte skadar gängen på bulten.

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Som föregångare sa det är nog rost för det sitter en stålråör där bulten gårigenom är det aldrig demonterat och fettat sen 06 så blir det våld för din del...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om dom har rostat fast så kan dom sitta riktigt hårt, försök spraya dit lite 5-56 , sen vänta en stund och försök igen

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Tack för alla tips. 5-56 och 1,5 timmes slag och arbete så gav sig bultarna med sig.

Nu kommer nästa fråga. Vad ska jag fetta in dessa med tills nästa gång? Har Yamalubs snöskoterfett i fettspruta som man smörjer chassiet och boggie med. Kan man använda detta?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Man kan aldrig smörja för mycket, bara för lite.

Nä men man behöver inte överdriva, men på just Yamaha är det viktigt att smörja rätt ofta, då de annars vill nöta bussningar både i framvagnen och boggin väldigt snabbt.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Oki. Det är väl därför det sitter nipplar där. Men om man kör 1-2 veckor om året räcker det med 1 gång då?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jag smörjer, kollar glapp i leder, bussningar och lager ungefär var 50mil. Om det är överkurs eller inte kan man väl fråga sig men det är ju bättre hålla koll på sakerna så slipper man bli stående.

Men i alla fall, det är viktigast att smörja när du ställer bort skotern för sommaren, det är då det ärgar/rostar.