Nedre drevet i kedjehuset V-max 500 -94

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Hej!

Har under sommaren monterat ner boggien och kedjehuset för lite översyn, bytt packboxar och lager etc. Nu när ihopsättandet skulle ta fart ca 5 månader senare blev jag lite osäker på hur det nedre drevet i kedjehjuset skall sitta, kollade in genomskärningsskisser på webben men de gör mig inte klokare. Frågan är skall den nedre drevet gå rucka lite utåt sett? Bulten med brickan lämnar ju lite plats på axeln så att drevet går dra ut ca 3-5 mm, då är även brickan placerad på axeln som skall ligga där enligt skisserna. Och visst skall väl den sidan av drevet som har en liten tapp sitta in mot lagret?

Hoppas någon kan hjälpa mig lite, blir orolig att något sitter fel som kan ställa till med haveri.

Tack på förhand

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Drevet ska gå att rucka på.... men kommer inte ihåg vilket håll dervtappen ska sitta åt, men det borde ju vara mot lagret...

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
på min lynx var det då så att tappen ska sitta mot lagret men det är ju bara kolla om kedjan är rak, det går inte att missa om den är sne!

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Tack för alla svar! Kedjan är rak, har till och med varit så seriös att jag kollat med ett litet vattenpass :) Och tappen måste skall vara innåt mot lagret, om inte så tar drev och kedja i väggen på kedjehuset. Men då skall det nog vara så som jag har monterat. Bara skruva på locket och vänta på snön!