Nerdrevning av enduro 700, risk för övervarvning?

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Har skummat runt här på forumet nu utan önskat svar på min fundering..

Tänkte dreva ner lynxen 2 eller allt. 3 kugg, som jag har förstått så är kedjebyte ett måste vilket som.. Men finns det någon som har erfarenhet av hur mycket man kan gå ner innan man bör vikta om variator så den inte övervarvar?
Om jag klarar av att gå ner 3kugg utan att röra något annat, finns det någon som kan bekräfta om jag kommer att tjäna någon större skillnad på detta jämfört mot om jag bara går ner 2kugg?

Skotern är en Lynx enduro 700 -02, ingen rer.
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Rätta mig gärna om jag har fel men standard drevning för Enduro 700 -02 är 43/25 samt 76länks kedja har då jag fått för mig, och efter den där listan så kräver 24 eller lägre drevning en 74länks kejda..
Och enduron fanns både med och utan backväxel. :)
Kan väl tillägga att min är en SP om detta skulle kunna ha något med rer-funderingen att göra.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Med 2-3 kugg neddrevning så blir det nog säkert till att vikta på..
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Med 2-3 kugg neddrevning så blir det nog säkert till att vikta på..
Läs det jag markera om och om igen, tills du förstår att han inte är ute efter nå svar som du bara gissar på..

"Blir det nog säkert till att vikta på" jävulst bra svar..

Har skummat runt här på forumet nu utan önskat svar på min fundering..

Tänkte dreva ner lynxen 2 eller allt. 3 kugg, som jag har förstått så är kedjebyte ett måste vilket som.. Men finns det någon som har erfarenhet av hur mycket man kan gå ner innan man bör vikta om variator så den inte övervarvar?
Om jag klarar av att gå ner 3kugg utan att röra något annat, finns det någon som kan bekräfta om jag kommer att tjäna någon större skillnad på detta jämfört mot om jag bara går ner 2kugg?

Skotern är en Lynx enduro 700 -02, ingen rer.
 

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
Rätta mig gärna om jag har fel men standard drevning för Enduro 700 -02 är 43/25 samt 76länks kedja har då jag fått för mig, och efter den där listan så kräver 24 eller lägre drevning en 74länks kejda..
Och enduron fanns både med och utan backväxel. :)
Kan väl tillägga att min är en SP om detta skulle kunna ha något med rer-funderingen att göra.
Jepp 43/25 är org.
My bad, missade att det stod 76.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Jag dervade ner min rave 800-01 2kugg (och bytte kedja), den största vinsten var att det gick köra saktare och smyga iväg lättare. Övervarvning? kanske om man håller stummt efter en plogad väg. Skotern får bättre ork och går upp på rullen hur lätt som helst.:biggrin1:
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Jag dervade ner min rave 800-01 2kugg (och bytte kedja), den största vinsten var att det gick köra saktare och smyga iväg lättare. Övervarvning? kanske om man håller stummt efter en plogad väg. Skotern får bättre ork och går upp på rullen hur lätt som helst.:biggrin1:
'

Precis vad jag ville höra.. Då kör jag på 2kugg helt enkelt! =)

Tack o bock
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Gör det, dreevade ner min enduro 700 2 kugg utan att byta kedja dessutom, men jag rekomenderar att byta kedja.
Tycker det vart en helt ny maskin med 2 kugg nerdrevat.
 

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
Hej!

Jag drevade ner min Enduro RER -02 2 kugg (om jag inte minns fel)
då krävdes att jag kortade eller bytte kedja, vilket jag givetvis gjorde!
Funkar hur fint som helst, kört så i nu 2 sesånger och strax drar den 3e igång.
Skotern blir som natt och dag.
Mycket roligare med färre kuggar! :cool: