NGK Iridium tändstift

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har inte fått dem att fungera nog bra till min F7-motor ivf.
Svårstartad, svåravlästa och svindyra.

EYA-stift for the win.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Enligt NGK så ska stiften göra att accelerationen blir bättre och att motorn går bättre. Stämmer det?
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Jag har då bara upplevt positiva fördelar som t.e.x att fordon blir mer lättstartade av iridiumstift då jag monterat dessa på skoter och mc. Driftstörningar på högvarviga fordon som t.e.x 440 skotrar och 250 4-t enduro kan helt eller delvis försvinna genom bara stiftbyte.
Dom kräver lägre urladdningsenergi för att fungera och då behövs inte lika högt startvarv för att gnista ska bildas.
Dessa stift skonar dessutom statorn till skotrar med dåligt konstruerad sådan som t.e.x rotax med ducati-stator och artic zr
Att något fordon skulle bli mer svårstartad tyckte jag lät konstigt?
 
Senast redigerad av en moderator:

Freddep

Välkänd medlem
25 nov 2006
100
0
16
Boden
Kört på dom denna vinter. 0,6 mm skulle avståndet vara enl lärda. Funkar bra men svårt att jämföra eftersom jag bytte inför säsongen samtidigt som jag fick skotern variatorkittad & V-force3.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Man kanske skulle haft prova ett par och se om det fungerar, enligt orginal NGK BR9ES ska måttet vara 0.45mm så finns det någon chans ivärlden att det skulle ta i om man använder iridium stiften som är 0.6mm då?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man kanske skulle haft prova ett par och se om det fungerar, enligt orginal NGK BR9ES ska måttet vara 0.45mm så finns det någon chans ivärlden att det skulle ta i om man använder iridium stiften som är 0.6mm då?
No way in hell.
Har du kollat in ett "vanligt" förbränningsrum någon gång? Det finns myche att ge.