Ni som kör SLP PP skidor, behöver svar..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Är sugen på dessa skidor eftersom jag kör så mycket ospårat.

Fått för mig att de är de bästa efter allas fina omdömen.

MEN, efter jag pratat med en kompis måste jag fråga,

är dom nervösa/känsliga efter leden?

Hur upplever du dina efter led?

Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
De kan vara lite "slagiga" när det är hård skare, som de senaste dagarna. Kanske pga den djupa kölen.
Däremot på normal led så är de magiskt trevliga, tycker jag. :)

summitnerd

Medlem
30 aug 2009
18
0
1
Örnsköldsvik
Jap , jag tror att din kompis säger sanningen , monterade min för 50 mil sen och jag tror definitivt att dom är känslig på leden. Specielt nu med så mycket is på leden (mitt området). Jag tycker att dom är bättre i snön fast jag behövde lite inkörning där ochså , mitt känsle är att man måste lära sig köra med dom , kanske jag behöver lite tid på leden ochså att vara van med dom.

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Ja dom kan vara lite spårkänsliga ibland. Men jag ligger på duktigt efter leden och hittills har skotern gått exakt dit jag vill.
Känns som dom blir känsligare ju försiktigare du kör :S

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
När man sätter på dessa slp pp så ökas skidtrycket då dessa är något djupare än orginalskidorna,så släpp balatarremmen 1 snäpp och spänn främre dämparen lite så kommer skotern kännas mindre orolig

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Min uppfattning av SLPs powder pro är:Svänger mkt bra både på led och djupsnö.
Kan vara lite spårkänsliga när det är hårt, men det går att leva med.
Men kommer du körandes från led o svänger ut i lössnö el på skare med lite högre fart, är dessa nästan farliga.
Håll styret rakt och håll i det, för min maskin började vobbla.
Samma om jag låg på en myr med skidlyft (Nytro turbo) och släpper ned maskinen lite för häftigt, då känns maskinen väldigt instabil.
Testade justera både skidtryck och toeout, men fick inte till det.

Så jag köpte ett par C&A pro XTX istället, svänger lika bra på led, men kanske inte lika bra i lössnö.
Men maskinen är stabil, inga vobblingar eller att den vill svänga till okontrolerat.
Detta är vad jag upplevt, och på en Nytro.
Powder pro skidorna passar säkert bättre på andra maskiner som inte har lika mkt skidtryck som Nytron.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tack för bra svar.

Eftersom jag helst söker opackad snö när jag är ute hoppas jag de blir rätt för mig.

Man får väl ta, att de är lite nervösare efter leden, bara dom håller världsklass i lössnön.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
konstigt...jag körde med SLP pp på både Phazern och har haft på IQn..ångrar idag att ja sålde dom..kommer deffenitivt slänga på ett par på lynxen nästa säsong.
jag upplevde aldrig att dom kasta nånting..visserligen har inte vå så kassa leder här i kiruna med skare..de handlar bara om en två veckor som de är stenhårt ute...
nu körde du med XTX men jag har även kört CA Outlaw och XT och dessa svängde bra jaa.men dem är mkt mkt tyngre å styra än SLP pp..
och har inga fördelar mer än SLP samt att dom kostar krign 1500kr mer än PP skidorna..
jag ger bara bra betyg och PP skidorna..

K

kenth

Har kört med Slp i 50 mil nu och i lössnö så är det gudomligt ocg det känns som att jag har 25 extra hästar mot ski-doos original. På isig och spårig led är det riktigt drygt emellanåt, men på fina leder går den som en F1 bil=lyder minsta vink.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det blir ett par svarta SLP PP när jag får råd.

Tack för alla svar.

Mycket uppskattat!

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Jag kör med slydog powderhound och kan rekommendera dom!
Flyter nå sjukt i snön och hur sköna som helst efter led och om man ligger på rullen sen släpper ner så möter dom snön hur fint som helst.
Nu efter en vinter med dom så är jag mer än nöjd och känner inte av att dom styr dåligt som jag gjorde dom första 5 milen.. men de kan ju ha vart för att det bara var 20cm pudersnö utan botten så snön bara tröcks iväg.
Var inte det du frågade om men...

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Det dära med att det blir vobbligt i skare har jag upplevt också på en mxz -07 (tror jag att det var inte min skoter) men kanske är en sak man ska vänja sig vid och kontrollera.

6

600xrs

Jag har kört med SLP PP i kanske 300-400mil och tycker dom är underbara, kommer aldrig byta till något annat såvida det inte kommer någon ny version av slp pp :)

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Jag har slängt på ett par på pollan och jag är toknöjd, nu kan man smyga i lössnön och svänga utan att maskinen tippar på ytterskidan och det styr riktigt bra.
lite nervösa på led, men det blev mycket bättre efter en justering till korrekt toe-out så jag har slutat tänka på det nu.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Eftersom jag helst söker opackad snö när jag är ute hoppas jag de blir rätt för mig.
....bara dom håller världsklass i lössnön.
Då är PP rätt för dig.
På min tunga gris (Yamaha mountainmax) bär de upp fantastiskt mycket bättre än originalskidorna, trots att dessa (med belag) var i stort sett lika breda.
Magist. :)

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Lånar tråden lite, nån som har erfarenhet av Simmons Gen II eller Slydog powderhound på Summiten?
Är oxå sugen på att testa nya skidor men har läst mycket "skit" om SLP PP på Doo-talk, och man vill ju vara säker innan man lägger ut X antal tusen :hmmmm2:

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Har slp pp skidor på min gamla summit och de är ruskigt spårkännsliga men är grymma i lössnön:cheesy:. Har själv erfarenhet att dem är livsfarliga på skare:shocked:.
Annars så är dem kortsagt Grymma:evil:.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Man får behålla orginalskidorna, ifall det blir en vår med isiga leder.

Då brukar ju lössnön också ha sjunkigt ihop, så då bär väl orginalskidorna där också.

2 uppsättningar totalt, det bör väl vara perfekt?

Man byter efter förhållanden under vintern.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har slp pp skidor på min gamla summit och de är ruskigt spårkännsliga men är grymma i lössnön:cheesy:. Har själv erfarenhet att dem är livsfarliga på skare:shocked:.
Annars så är dem kortsagt Grymma:evil:.
X2 på detta, man får inte sitta med autopiloten påslagen runt 6000 rpm efter Pieskejaure eller andra större sjöar motsv då kan man bli överraskad.

Säkert går det att jobba lite med vilka styrstål man sätter och eventuellt slipa ned dem lite om det blir för vasst....., annars så fixar ju tummen så skidtrycket lättar en aning

Jag kör på samma sätt, hemikring med en hel del ledkörning original, stugan och fjällen med riktig skoterkörning PP samt sista föret i maj då det ibland tar i gruset så blir det originalskodorna igen