Ni som kan gamla EFI, hjälp mig lite här

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag höll på med 500 efi -93qn idag och när jag till slut hittade varför den gick på en cyl så råkade jag lägga ihop kablarna till den vänstra vylindern med strömmen påkopplad så då slutade den ge ström till spridaren.. den gav ström innan.

problemet var från början glapp kontakt mellan kontakten till spridaren och själva spridaren.

jag följde kablarna ner till denna och nu undrar jag först vad det är för nåt, sen vad har dom gjort med den? kan man laga den? kan man använda nåt annat istället för den?

tar gärna emot elschema, länkar till sidor med bra tips ang dessa efi system.
är det denna på bilden som är problemet eller bränner man styrboxen omedelbart om kablarna snuddar i varandra?
en kabel från vardera spridarekontakt går ju till den här på bilden, och en på vardera går in i styrboxen.

felkoderna som blinkar äl följande: lång blink, kort, kort, lång, lång, kort, kort
men det blinkade den innan jag lade ihop kablarna också.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jag följde kablarna ner till denna och nu undrar jag först vad det är för nåt, sen vad har dom gjort med den? kan man laga den? kan man använda nåt annat istället för den?

*bild*
Det är en "Dropping resistor" som tar ner spänningen från 12volt till... ?

Googla på JECS A15-000R11
Finns en på ebay för 25$

HÄR kan du läsa hur det funkar, om du är intresserad...

Dina andra frågor duckar jag på. :ciao:

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
tack för svar, var iväg och köpte en 500 efi för nån dag sen som jag skulle vilja ha snurr på.

tack igen. mvh

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
nu vet jag vad det var, det var en resistor, strömmen går in och delas sen till två spiraler på vardera 6.5 ohm. nu var det avbrott i ena så jag blaskade på lite lödtenn på den så den blev lite kortare och därmed vart det 5.5 ohm i den istället. gör nog inte så mkt när den inte ens var ikopplad förut.

det verkar dock som att EFI boxen tog stryk av att lägga kablarna mot varann med strömmen aktiverad för den slutade skicka ut jordsignal till spridaren på pto. tar jag jorden från mag spridaren så fungerar det så nu kommer min nästa fråga:

sprutar spridarna in bränsle samtidigt lika som stiften gnistar samtidigt? det känns som att det borde finnas en anledning till att det är en egen jordkabel till vardera spridare från "motorstyrdonet". men en del saker är ju inte så självklara.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
min gissning är att dom sprutar samtidigt men att de har separata drivsteg, (kanske en transistor bara?) och därav egna kablar.. teoretiskt skulle du kunna paralellkoppla dessa men belastningen blir nog för hög så du bränner även den andra utgången..

lämna in boxen till nån elfifflare å förklara läget så har du den snabbt fixat..

Edit: jag har elschema till 500 EFI, skicka ett pm med mail så får du det

Last edited: