ni som kan ves700/800 tm40

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
har en prox440 med 700ves i, det är uni filter på den nu och det sitter 500 huvudmunstycken, vilket är rätt stora då jag hade 510 i en trimmad xr800. det är mikuni tm40 förgasare.

mitt problem, den böar på lågvarv och "får slut på bränsle. full tank, pumpen är ikopplad, förgasarna är rena. varvar jag upp den går den, men det känns som den går snålt.

slangarna som går ut ovanpå förgasarna, jag har för mig de gick till luftboxen på xr800, ska de sitta på nåt speciellt vis? har för mig att på gamla 580, 597 tripplarna var det väldigt viktigt att de satt rätt annars gick dom inte alls bra. är det samma här?


tacksam för svar.
 
P

powq

slangarna ska sitta monterade så att de blir samma undertryck som i luftburken. antingen med nipplar eller med gummigenomföring.

Har en polare som kör sin -02:a rmk 800 med 470 i huvudmunstycke. Boysen reeds.
Men om den går dåligt på låga kanske lågfartsmunstycket eller nålen bör justeras?


Grafen är visserligen inte till TM40 men grunden är densamma.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Den var minsann rejält överbestyckad. Original har ves700 450mj, vissa modeller kom med 470mj, tex rmk 700 -03 så du kan börja med att gå ner till 470mj.

Att den böar är jag ganska säker på att den får för lite på låga varv, kolla upp lågfarten och återkom sen.

Rengör också avgasportarna.

Passa också på att kolla hur bränsle och luftskruvarna är justerade.
Bränsle: 1.5varv ut.
Luft: Lite olika, men börja med 1 varv ut.

Edit: Är det färgskiftningar på stiften?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
leta fram bestyckningstabell för 700ves och den årsmod som din motor har.. sen gör om och gör rätt.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Den var minsann rejält överbestyckad. Original har ves700 450mj, vissa modeller kom med 470mj, tex rmk 700 -03 så du kan börja med att gå ner till 470mj.

Att den böar är jag ganska säker på att den får för lite på låga varv, kolla upp lågfarten och återkom sen.

Rengör också avgasportarna.

Passa också på att kolla hur bränsle och luftskruvarna är justerade.
Bränsle: 1.5varv ut.
Luft: Lite olika, men börja med 1 varv ut.

Edit: Är det färgskiftningar på stiften?
ja, 500 verkar vara lite mycket.. löste dock problemet med snålheten på låga varv genom att skruva ut luftskruvarna.. var säker på att om de var inskruvade skulle den gå fetare på lågfarten, men det var tvärtom här. är det på gamla rundtrottlar det är så på då kanske och inte nyare tps flatslide?

hursomhelst, ska provköra nu ikväll om vädret tillåter och se hur den går med lite belastning. ang slangarna så satte jag dom i uni filtren. jag har gjort rent avgasportarna, men jag har inte kunnat kört skotern riktigt än pga det kalla vädret så jag har inte kollat några stift.

tack så mycket för snabba svar och tips!