Nita vikter variatorn

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ska byta fjäder och vikter i variatorn och har aldrig gjort det tidigare. På de nya vikterna står att man ska nita för hand. De är ju som en knapp i ena ändan och sen en pinne. Ska man då bara hamra så man får ett nytt huvud på "pinn" sidan eller behövs specialverktyg eller hur går man tillväga?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Ja det är bara att ta en lämplig hamare och ha ett bra stöd under tex ett skruvstycke eller ett städ.
Finns kanske någon rekomendation med i kitet hur mycket man ska nita ner pinnen. Annars är det bara att hamra så det stycker ut lika mycket på båda sidor.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag läste det asker skrev och försökte göra så.. På grund av slart såg jag inte att det gick att lämna dem om de stack ut lika mycket som på andra sidan så jag slog ner dem tills jag tyckte det såg bra ut..

Detta är reslutatet och hoppas att det håller och att jag inte spred ut vikten för mycket (lär ju göra sjukt stor skillnad på de små marginaler som är hur man nitar ihop vikterna?) För framtiden kan det ju vara bra och veta om detta duger eller om man ska nita "mindre"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Ser bra ut kommer garanterat att funka.. behöver kanske inte nita ner dom så pass mycket men fördelen med att göra som du gjort är att det blir enklare att pressa ur dom om du ska byta någon nit senare.