no-slip drivhjul brp på ext 530?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sitter och funderar lite på återmonteringen av mitt sommarprojekt.

Har strippat ned min stackars misshandlade ext 530 mc 91 så att bara tanken och motorn och framvagnen är kvar på plats.

ska byta lite drivhjul och fjädrar i boggien, ny matta och sitter och funderar på no-slip hjul.

BRP's no-sliphjul är ju mycket billigare men ska vara till en 27mm sexkantsaxel, 1,1/8"

Axeln på ext´n är 1,030" eller drygt 26mm grov.

Någon som vet om dessa drivhjul går att använda, eller måste jag ut med dubbla pengarna?

Enligt vissa sidor så passar drivhjulen med någon millimeters diff åt båda hållen, själv är jag helt ovetande och även helt grön på tumstorlekar.

Då det kommer skaffas en matta med 28mm kammar och det blir ganska mycket slack när boggien fjädrar ihop så vill jag sätta dit no-slip, men vill komma undan så billigt det går. =D

Kommer göra egna fjäderspännare till boggien då jag inte vill lägga ut 600kr på bengans modell större. Gjorde min egen styrhöjare igår på 60mm, vilket tillsammans med en framåtvinkling av styret ger en högre styrhöjd på ungefär 10cm. blev helt kanon. kostade inte ett öre och tog inte mycket mer än en timme.

Men tillbaka till topic, funkar BRP´s 1,1/8" drivhjul till min 1,030" drivaxel?


MVH//Dennis
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
ok, då vet jag, då blir det till att punga ut 1900kr extra då.

Tack för svaret. Hoppas helgen varit bra

//Dennis
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad ska du med no-slip till på en skoter från -91 som har ungefär lika mkt att köra med som en trimmad moped?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Den har problem med överkuggning när boggien fjädrar ihop, och iom att jag nu håller på fixa upp den, delvis som hobbyprojekt och delvis för att det behövs, så ska jag dit med en matta med 30mm kammar, och vill inte att den ska kugga över det minsta, dessutom vill jag inte spänna mattan onödigt hårt. jag tycker det kan vara värt 2000kr att slippa överkuggning så fort jag lämnar leden.

Det blir nya fjädrar, några nya boggiehjul, någon ny bussning, nya drivhjul då de som sitter på är väldigt nötta tack vare den gångna säsongens överkuggning. (oavsett hur hårt mattan spännts)
Dynan ska repareras, styret är höjt som sagt, och eftersom jag lägger ned allt arbete i sommar, så lägger jag gärna till ett par tusenlappar för att eliminera även den minsta risk för överkuggning. Dessutom kan ju mattan få vara lite slackare, det gör ju absolut inget. Men det hade ju varit trevligt om brp-hjulen gått använda, då det blivit nästan halva priset.

//Dennis


Edit: Kom på den enkla tanken att inte bara lita på att det stämmer enligt sprängskiss på en så gammal skoter, utan jag gick ut och mätte drivaxeln med skjutmått, och den är 27mm, vilket innebär att BRP´s hjul ska passa.

Ska ta med axeln på jobbet för en dubbelkoll med ett annat skjutmått, men det ser genast lite billigare ut. =D
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
27 mm bör väl vara 1 1/16"? Då går det även att få dit 1" drivhjul med lite vilja, smörjmedel och en fin press.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
ja, det är möjligt, men nu vill jag ha dit BRP´s no-slip som passar på 27mm axel, och min drivaxel var ju precis 27mm, så mitt dilemma var löst. =D

Drivhjulen som är för 26mm axel är nästan dubbelt så dyra.

//Dennis
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja men som en tidigare talare sa så är det inte mycket kraft i en så gammal skoter. Så jag förstår heller inte vitsen med nonslip drivhjul. Jag kör själv en lätt trimmad 700 med lustgas å det utan nonslip drivhjul å på det har jag i och för sig endast en 38matta, men det har då aldrig kuggat över i drivhjulen. Men det kanske är nåt cp med arctics boggie vad vet jag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ja men som en tidigare talare sa så är det inte mycket kraft i en så gammal skoter. Så jag förstår heller inte vitsen med nonslip drivhjul. Jag kör själv en lätt trimmad 700 med lustgas å det utan nonslip drivhjul å på det har jag i och för sig endast en 38matta, men det har då aldrig kuggat över i drivhjulen. Men det kanske är nåt cp med arctics boggie vad vet jag.

1000kr är väll ändå ingen jättesumma om man vill åtgärda ett problem, och om han ändå ska fixa upp den..
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Problemet är som jag tidigare sagt att mattan kuggar över när boggien fjädrar ihop, då mattan blir mycket slackare, det har inget med effekt att göra, och de 75hk den har räcker till vad jag har den till.

iom att jag dessutom kommer byta från original matta med 19mm kammar till en matta med 32mm kammar ökar risken för överkuggning ännumer, att jag till 70% kör ospårat får den att kugga mer när man ska uppför backar eller bara öka farten.

Fördelarna med no-sliphjulen blir förutom att jag slipper överkuggning att jag inte behöver spänna mattan lika hårt, vilket i sig sparar på hjullager, slides, soppa och den inte går lika tungt att dra runt.

Att sen det blir tyngre för motorn med sina "moppe-hk" blir lätt löst med lite neddrevning. Den behöver för mitt bruk inte gå fortare än 100, då jag sällan kör över 70 och det på sjöar utan kommer ha den i terräng, och då finns det gott om marginal med neddrevning.

Att jag inte lägger ut 40 000kr på någon nyare färdigbyggd lössnö-maskin beror på dels att jag vill bygga om skotern som ett projekt och dels för att jag inte har 40 000kr att lägga ut än på ett par år, mina pengar går till annat. renoveringskostnaden blir ju utspridd i flera mindre utgifter, förutom mattan då.

Nu tror jag att jag förklarat vad som behöver förklaras.

Problemet är i alla fall löst, så tråden kan dö =)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Är du säker på att den kuggar över?

Om de låter när den fjädrar ihop kan de va att mattan tar i tunneln. Brukar låta som att mattan rappar då.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Skrev han de? Ja då missa jag de :rolleyes:

Kan de inte vara en gammal sliten mattan som har nötta driv"klackar" (va de nu heter) bara?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Visst är mattan sliten, och självklart VET jag att det är mattan som kuggar över, dels så känns det tydligt när man tappar drivet och dels så syns det på drivhjulen numera.

Sen har jag pratat med flertalet skoterfirmor, och andra ägare av samma modell och fått veta att det var ett vanligt fel på dessa maskiner.

Av de som jag pratat med har jag fått ta del av deras lösningar, dels starkare fjädrar och specialgjorda fjäderspännare modell större, vilket gjort skotern jäkligt stötig, samt att de spännt mattan ganska hårt, vilket slitit slides och vändhjul och ändå inte fått bort överkuggningen helt.

Sen har jag pratat med ett par firmor och de har helt fått bort problemen med no-slip-hjul, plus att man kan slacka lite extra på mattan.

Så vad jag tänker göra är såklart den bergssäkra lösningen på en gång.
Nog för att det är kul att meka, men inte att göra om något man borde gjort rätt direkt.