No-slip drivhjul

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Har lite bekymmer med att mattan "skorrar"/vibrerar. Trodde först det var mattspänningen som var fel, men har insett att det är någonting med no-slip drivhjulen och mattan som inte lirar.

Mattan och drivhjulen har gått 2 säsonger, och fungerade bra när jag köpte den. Sen har den bara stått i garaget och jag släppte på mattspänningen för diverse underhåll. Nu får jag inte till det, hjälp? Nåt man ska tänka på när man spänner mattan igen?
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Nu blev det mkt inlägg, men tror jag hittat felet. När jag lossade variatorremmen och provade vrida sekundären snurrade mattan ganska lätt länge, men just på ett ställe mycket tungt (nästan stopp), sen lättare igen sen tungt osv. Ingenting kvar av bromsbeläggen, så kolven åker ut för långt när man bromsar så den åker inte in igen som den ska. Det skapar väl en rätt stor obalans på drivaxeln när det hugger till varje varv. (skivan snurrar ju snabbt så)

Tog bort beläggen och mattan snurrar mycket lätt hela varvet runt. Så de får väl bli nya belägg och en bromsskiva om den blivit vind.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
låter som du löste det där rätt bra själv. MEN! en skev skiva brukar ofta vittna om en krokig drivaxel! Så om du bara byter skivan och det fortfarande är vint så är det drivaxeln som är krokig.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Jag bytte inte skiva, utan monterade bort den och lade den på en plan yta. Och vind är den då inte, dock lite snedsliten yta på ett ställe. (Gamla belägg med metallen framme också snedslitna.) så jag monterade tillbaka skivan och bytte till nya bromsbelägg. Startade skotern och gasade lite och nu löper skivan fint utan att nöta i beläggen. :) mattan snurrar lätt runt hela varvet.

Dock skorrar det lite fortfarande när man kör över 40-50km/h, men inte under den hastigheten. Låter ingenting när jag hissar upp skotern bak och varvar rätt hårt heller. Nån som har en aning va det kan vara?