no slip på iq rr?

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Tjena måste man sätta no-slip på en iq rr -09 om man ska sätta på en 44 mm matta?

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Jag skulle ha gjort det! nya drivhjul no-slip kostar ju bara kring 1500 för 2st.

Mer kraft ut i mattan när du inte behöver spänna den lika mycket, + mindre slitage på matta o slides ! Har dock aldrig provat en utan med 44 -->, men de är ju inte kul när mattan börjar rappa.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Helt rätt det går bra att köra utan att den ska börja kugga över, men fördelen med att köra noslip är att du kan köra med en slakare matta vilket minskar slitaget på drivhjul, slides, matta!

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
jag kör med 44as på min, har provat både med och utan, ända skillnaden är att det känns som att det går tyngre med nonslip

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den borde ju vara ungefär som min 440/600? de märks itne desstomer om du har den dära..de är vid extremt höga påfrestningar som den ska slira till för att inte spränga div. kedjehus osv

annars svar JA på din fråga om att ha nonslip..skulle aldrig köra en skoter utan de nu =)

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
när jag hade orgdrivhjul på min RR med 44mm så fick jag ha mattan spänd så in i helvete för att den inte skulle kugga över så fort jag hamnade i pudersnö.

På med nonslip och nu funkar det hur bra som helst utan att ha mattan nå speciellt spänd :D

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om ingen kommer ihåg första IQ 440isarna? -05an.dem hade inte non-slip.utan FYRA vanliga..dessa rappade oxå vid tyngre före..
då kan ni ju förstå vad två kommer göra=)...

så sätta nonslip...lika å satsa nu istället för att måsta köpa de sen och en ny matta när drigkuggarna på mattan är helt slut

edit: gå in på www.stenmarksmaskin.se
och så letar du fram "Artnr:504152503" de är dom vita BRP..såna satte vi på polarens (har ja för mig.dom såg exakt likadana ut..men komer inte ihåg att de satt nå BRP märke på dem:).. men maila annars stenmarks..dom har koll på de dära..

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
jag måste ha fått ett bra exemplar isåfall, för jag kör med 44as matta och nerdrevat, och min kuggar aldrig över, och jag har inte mattan speciellt spänd.

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
om ingen kommer ihåg första IQ 440isarna? -05an.dem hade inte non-slip.utan FYRA vanliga..dessa rappade oxå vid tyngre före..
då kan ni ju förstå vad två kommer göra=)...

så sätta nonslip...lika å satsa nu istället för att måsta köpa de sen och en ny matta när drigkuggarna på mattan är helt slut

edit: gå in på www.stenmarksmaskin.se
och så letar du fram "Artnr:504152503" de är dom vita BRP..såna satte vi på polarens (har ja för mig.dom såg exakt likadana ut..men komer inte ihåg att de satt nå BRP märke på dem:).. men maila annars stenmarks..dom har koll på de dära..
Satte ni dom där drivhjulen på en IQ 600rr ? och hur svårt är det att byta när man väl har lös axeln ? klarar man det eller behöver man special verktyg ?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jess de gjorde vi...kommer dock inte ihåg om de var exakt dom..alltså om de är rätt mått på hålet.. men annars är dom likadana... när du ska lossa axeln så tar du lös lagret på båda sidorna..alltså både på variatorsidan och lagret som är i kedjehuset...de måste du göra..sen drar du ut axeln.sen måste du räkna ut vars drivhjulen ska vara..de kan du göra genom att märka ut EXAKTA mitten på axeln. sen mäter du bara i nya mattan vars dem ska sitta å smackar dit dom..hur du smackar dit dom gör du så att nån måste pressa dom i en hydraulpress..det tar inte länge å pressa om man har räknat ut hur lågt ifrån dom ska vara..

sen när du sätter dit dom så kommer de momentet som du redan har löst..tagit lös lagret i kedjehuset (Annars hade du inte fått in axeln då drivhjulet tar i chassit då hålet blir för litet:)..
sen är de bara å smacka ihop allt...sen.Testa maskinen..ANTA inte bara att mattspänningen är bra..dra ut på nån myr och tex. testa ett skidres..mattan får INTE rappa..då äre bara fram med toolsen och spänna..för rappar en matta med non-slip så är den nå djääävulskt lös.och hoppar du då å landar i mjuksnö så skickar den boggiskenorna genom mattan och du får byta matta igen=)..tro mig.de har hänt mig en gång...dåååliga erfarenheter:p

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Lånar tråden lite. :)

Passar BRP original non slip drivhjul för 27mm (1-1/8") sexkantaxel på en iq rr 09a?

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
nån som kört med sliraxeln med no slip från 600r, hur är den?
Jag har sliraxeln från 600 r på min och det funkar fint.

Köpte för rätt kurs så det blev bara en liten utgift utöver vad det skulle kostat att köpa bara drivhjul.

R

rotax=)

nån som vet hur mycket mer non-slip hjulen ska ut? jämfört med orginal hjulen.