Non slip nytro

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har nu läst en massa och en del säger 8kuggars e bra andra säger dåligt en del säger kör med 9kuggars å andra säger det passar inte om du ska ha 44mm matta .

så nu undrar jag hur många kuggar ska jag köra med??vad är fördelen och nackdelen med dessa någon som vet ??

///Mats

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Du måste kolla hur många kuggar du har STD, finns det sen plats att köra med samma kuggantal och högre kammar? kuggantalet ändrar diametern på hjulen, 8kuggar är mindre än 9 kuggar. så om du har 9kuggars och så ska du sätta 44mm matta och du ser att det blir riktigt tajt kanske du ska gå ner på 8kuggars. men då kommer inte hastighetsmätaren stämma. men då skulle de inte förvåna mig om hastighetskransen från drivaxeln på Phazern passar så de ska visa rätt.

:hello:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du måste kolla hur många kuggar du har STD, finns det sen plats att köra med samma kuggantal och högre kammar? kuggantalet ändrar diametern på hjulen, 8kuggar är mindre än 9 kuggar. så om du har 9kuggars och så ska du sätta 44mm matta och du ser att det blir riktigt tajt kanske du ska gå ner på 8kuggars. men då kommer inte hastighetsmätaren stämma. men då skulle de inte förvåna mig om hastighetskransen från drivaxeln på Phazern passar så de ska visa rätt.

:hello:
För att justera hastighetsmätaren så kan man slipa bort en kugg eller 2 (isf från varje sida så balansen erhålls) från kransen. Kommer inte ihåg hur många km/h varje kugg gjorde men det går ju att räkna ut.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ska du ha 9kuggars så får du kapa bort dubbskyddet som sitter på kylaren fram vid drivaxeln men sen fungerar det fint.