Non-sliphjul polaris edge switchback

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej!
Blev sugen på Non-sliphjul till skotern.
Har läst lite olika ang storlek på drivaxeln. På en del står det 1" och andra 1 1/16".
Mattdelningen är väl 2,52, och storleken som gäller är väl 8T

En fundering till är: Måste det sättas något antistabkitt eller passar det rakt av?

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag är 99% säker på att du har 27mm axeln 1 1/16" , likadan som min! Jag rekommenderar 8 kugg då man ändå måste kapa av minst 5cm i framkant på boggien. Jag satt tillbaka nylonbrättena fram på boggien, lätt moddade för att passa. Vidare så vågade jag inte köra utan antistab.
Det man ska vara medveten om är att mindre drivhjul (förutom att mätaren visar ca 10% mer) är att mattan kommer lite brantare mot boggien och risken är nog större att den kan stampa då. Jag funderade på att böja upp mina slides i framkant pga detta men som den är så glider/rullar det fin och under 300mil.

Orginal är det 2,52 delning men är man sugen på att skaffa en modernare matta/delning så är det läge att passa på då. Fö tror jag att man kan pressa på en 1" drivhjul om man verkligen vill!

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Vidare så rymmer du som i mitt fall en matta med 61 mm höga kammar istället för 51 om du kör med 8 kuggar. Jag har ca 10mm frigång nu runt drivaxeln med 61mm kammar där den vänder runt tunnel/kylare. Bara fördelar ser du ;)

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Varsågod! Ja, som du kanske förstår så blir det även en neddrevning på ca 10% också! Jag betalade ca 1600 för drivhjulen o ca 800 för antistabkittet! Men det är en hel del arbete o pill innan man är klar!