Normal arbetstemp på en fläktis?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En luft(fläkt)kyld maskin jobbar med högre temperaturer än en vattenkyld och utsätts framförallt för mer skiftande temperaturer.

Temperaturer uppåt 130-150 grader är möjliga och det är då inte långt kvar tills oljefilmen brister - därav vikten av bra olja i en skoter. I en utombordare kan man hålla tempen på 75 grader med hjälp av obegränsade mängder kallt vatten.

Detta är ju en av anledningarna till att 4t är att föredra i en skoter, smörjning och kylning blir lättare att få till oavsett temperatur och bränsleblandning, något som är oerhört kritiskt i en tvåtaktare under hög belastning.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En fyrtaktare har lättare att överhetta under låg belastning än en 2t.
(Om det finns för lite snö tex, eller långsam körning, tomgång)
Främst beroende på att 4t har vattenkylda avgaskanaler och ventilsäten i toppen.

Kyling är vanligen bland det minsta problemen på en skoter, därför kan kanske 4t har en plats t.o.m i snöskotrar.