Nu Har blocket slagit rekord på DYRA GAMMEL SKOTRAR

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
:eek: Jag bara undrar finns det någon som går och köper en gammal indy 500 på blocket för 17 000 - 22 000 kr .Inligt mina värdringar är en sån gammal maskin max värd 10 000 och då menar MAX10 loppor.

Inte nog med de utan gammla maskiner från början av 80 talet 10 000 till överpris

Men vad tycker ni är en gammal 90 talare värd 20 000..

Ta detta med en glimt i ögat . Ni som övervärderar en tvåtakts motor med bockad plåt runt och lite plast. alltså en skoter.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
I princip allt på blocket är för dyrt, men enligt mina erfarenheter så brukar dessa "fantasipriser" gå att få ner till acceptabla summor efter en armbrytning.

Faktum är att många lyckats sälja Indys, Phazrar och andra billiga skotrar dyrt. Och när det går förstår jag de som åtminstone försöker. För övrigt finns det många nyare skotrar som det också begärs mycket för. Men där är exemplena inte lika extrema och vanliga som bland de äldre.
 
E

Ej medlem/Inloggad

lotto skrev:
:eek: Jag bara undrar finns det någon som går och köper en gammal indy 500 på blocket för 17 000 - 22 000 kr .Inligt mina värdringar är en sån gammal maskin max värd 10 000 och då menar MAX10 loppor.

Inte nog med de utan gammla maskiner från början av 80 talet 10 000 till överpris

Men vad tycker ni är en gammal 90 talare värd 20 000..

Ta detta med en glimt i ögat . Ni som övervärderar en tvåtakts motor med bockad plåt runt och lite plast. alltså en skoter.

Jag förstår mycket väl dom som försöker få ut så mycket som möjligt när dom säljer.Felet är väl att det verkar finnas dom som vill betala dessa överpriser.

Sedan så kan man ju tycka att det är ett fruktansvärt överpris på dom redan när dom är nya och då citerar jag dig själv "Ni som övervärderar en tvåtakts motor med bockad plåt runt och lite plast. alltså en skoter."

Att det kan vara ett pris på över hundratusen på en ny skoter som har en beräknad livslängd på ca:600 mil ? För det är då det börjar bli dags för diverse dyra reparationer (kedja, variatorrenovering, mattbyte och dyl.)

Om man tänker i dom banorna så kanske 20000 inte är så farligt för en maskin som alla slitgrejor är bytta på. Då kanske den går i 600 mil till.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Vilket ställe man väljer för sin annons har ju inget o göra med prissättning av det man säljer,ingen sätter ju under pris på det man vill sälja. Själv tycker jag att blocket är en alldeles utmärkt annons plats.
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Jo man väljer ju själv

Självklart väljer man själv, men jag tycker att en skoter som man köpte 96 kostar lika mycket idag är orimligt.

Skälv köpte jag min indy 500 90 jubeleum--- 94 för 18 000
en ZR 600 efi -98 köpte jag 2002 för 27 000 ett rimligt pris

Men idag måste man nog pruta 10 000 på sina maskiner för att få ett rimligt pris.

MVH

För maskinerna ÄR inte värda så mycket som man själv vill tro.

Jag vet vad reservdelar kostar ,,tråkig utveckling
Men skulle någon vilja köpa en rostig volvo 240 84 för 17 000

Skulle inte tro det
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Å andra sidan tycker jag att folk hänger upp sig allt för mycket på årsmodell och hur gammal en skoter är, allmänt skick och grundkonstruktion är bra mycket intressantare.

en en polaris indy från 82 har i princip samma konstruktion som en från 92, eller vissa så sent som 97. sen är det givetvis detaljskilnader, men de flesta är smådetaljer som man kan uppgradera då det skall underhållas.
I det perspektivet tycker jag en välhållen 85'a med nybytt matta och renoverade öhlindämpare runt om, kanske motorn renoverad för nåt år sen och genomgången variator, kan vara nog så mycket värd som en 94' i orenoverat slitet orginalskick.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sätt ut rätt pris direkt i annonsen!

DIRAVI skrev:
Å andra sidan tycker jag att folk hänger upp sig allt för mycket på årsmodell och hur gammal en skoter är, allmänt skick och grundkonstruktion är bra mycket intressantare.

en en polaris indy från 82 har i princip samma konstruktion som en från 92, eller vissa så sent som 97. sen är det givetvis detaljskilnader, men de flesta är smådetaljer som man kan uppgradera då det skall underhållas.
Givetvis är skicket viktigt men att man sätter ut en 02:a flera 1000:- dyrare än en -04:a av exakt samma modell och utförande dessutom bara 10.000 under vad en ny 05:a kostar,tyder på taskig verklighets uppfattning eller stor optimism.

Jag tror att alla skulle tjäna på att säljarna inte saftade i så att dom spricker när dom sätter priser i annonser, genom snabbare affärer, mindre tjafs, mindre prut och fler intressenter helt enkelt pga att många kan inte pruta och ringer därför aldrig på en maskin som kanske är utsatt för 10.000 mer än man kan tänka sig betala men som i slutändan säljs 5.000 under.

Själv har jag alltid satt ut det för mig lägsta tänkbara salupriset dvs botten priset och sen inte prutat en spänn och från första stund gjort klart för ev. spekulanter att det är ett bottenpris, och jag har aldrig haft några problem att bli av med mina prylar till ett för mig "bra" pris.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Som fått, naturligtvis. Vad trodde du? ; )

Någon som vet vad en Ranger King kostade ny? Skulle tippa någonstans kring vad han begär - minus pulkan då, runt 60 000 kr. Och det efter 7 år.. Drömma går ju.

Edit: Just ja, nytt år. Efter 8 år då med andra ord..
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Rekordet när det gäller ofattbara överpriser måste ju vara Yamaha Viking!

Det finns inte en Viking på blocket under 17-18 tusen! Och då är det -88/-89:er vi snackar om,med BLADFJÄDRING! :eek:
Visst,Viking är en mycket bra arbetsskoter,men så mycket bättre än en Widetrak är dom inte,och dom ligger ungefär i samma pris,fast dom är tre år nyare och har modern fjädring OCH vätskekyld motor! ;)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så länge som efterfrågan är större än tillgången är priserna höga.

Lynx GLX5900 - kolla priserna (om de ens går att få tag i)
Polaris Widetrak (sällan under 20' oavsett skick)
Yamaha Viking (sällan under 20')
Polaris Indy 500 (MINST 16' - oftare över 20'...dyrare än RXL)

Det är ju så att efter en viss ålder så sjunker inte maskinerna utan det är rent bruksvärde vilket påverkar ovan nämnda skotrar i gynnsam riktning.


Sedan är det väl så att priset på maskiner bestäms i maj... då får man se vad de EGENTLIGEN är värda.