Nu har man gjort bort sig totalt, pissat i de blå skåpet...

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Nu är jag så less, så att solstickan snart hammnar i tanken. Skulle byta rullar i korset, men dom gick inte att köpa lösa, så bengan skickade ett nytt kors som kom dagen efter! Glad i hågen böjade jag plocka isär variatorn. fick först bygga om en 36mm hyllsa som förlängdes, snittades upp och svetsades ihop så den passade mutter, sen byggdes hyllsan om så den passade koset, värmde på den riktigt och försökte få bort korset, efter några försök med mycke värme så lossnade koset men gick jäklig tungt, de var här nånstans jag gjorde bort mig. körde med muttermaskinen, och den rörliga skivan sprack där korset ska glida:Cry: Så nu står man här men en värdelös maskin igen.

Vad gör man? har ett nytt kors liggandes, ska man försöka få tag på en beggad variator? ser mörkt ut på den fronten, eller ska man försöka fåtag på den innre skivan? en ny variator kostar 5-6000:- = oaktuellt, iaf den här vintern.

De värsta är att en firma skulle ha 600:- för isär å ihop sättning men jag ville ha skotern klar tills i morgon så jag försökte själv...

Om någon har eller vet om nån som har delar/variator så hör gärna av er. skotern är en M5 -05. Är 30mm kona, fixed pin vikter

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du verkar ju vara en av extremt få som både får snabb kontakt med Bengan, och faktiskt får grejerna snabbt. (Grattis till det, du är tämligen unik!)
Han har säkert en skiva liggande, typiskt såna saker som han har på lager.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Skickade ett mail från blocket med artikelnr, namn adress telfon mm, fick ett mail tillbaks bara någon timme senare, sen när jag väl började maila så gickas allt finfint

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Du verkar ju vara en av extremt få som både får snabb kontakt med Bengan, och faktiskt får grejerna snabbt. (Grattis till det, du är tämligen unik!)
Han har säkert en skiva liggande, typiskt såna saker som han har på lager.

Nu är detta offtopic men måste nämna att JAG har handlat från Bengansmotor i 15-16år och ALDRIG haft problem men varken de ena eller det andra!! Dom har alltid fixat fram det jag behövt, och snabbt har de gått (inom en vecka, som längst har de tagit 2-3veckor på sommartid) OCH till mkt billigare pris än vad den lokala ÅF har kunnat hålla.

Som jag förstått så är dom få anställda på ett egentligen inte så stort företag! Därför har det blivit enklast för dem att bara svara på mail som innehåller:
(detta står även tydligt i deras annonser)

NAMN
TELENUMMER
ADRESS
samt ARTIKELNR

Jag ANTAR att dom gjort så för att det finns så snuskit mycke SNACKARE... som även jag (och säkert många andra) har haft erfarehet av då man annonserat ut diverse delar och även skotrar...

funkar ALLTID för mig... är det några oklarheter har dom alltid ringt upp mig.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tror att Bengans, om någon, kan ha en innerskiva, då det är en produkt som faktiskt säljer. Du har inte åstadkommit nåt magiskt från sagolandet, då du spräckte den. Det är nåt som händer ibland, tyvärr.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Inget mer snack om Bengan i denna tråd, tack

Ska kolla upp om han har en skiva.

Har förstått att jag inte är ensam om att förstöra skivan men de var riktigt jävla surt!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag brukar aldrig rekomndera att renovera , köp en ny och sälj den gamla i delar , variatorn är desutom balanserad ihopmonterad (ej var del för sig) så blandar man delar rubbas balansen , vad detta betyder i praktiekn är jag dock inte säker på ... nu är den här kanske inte som en gammal 9 bultare (slut överallt) och är allt fint och korset billigt går det kanske att motivera ...