Nu vill den inte starta längre

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Hej på er,

Har en Ski Doo Touring 500 F -01 som jag gjort lite underhållsarbete på nyligen, men nu vill den inte starta. Jag har bl.a. bytt tändningslåset + tändstift i samband med att jag renoverade huven.

Nu när jag skruvat ihop den igen så får jag inte igång den, händer inget. Innan jag började skruva så funkade den fint.

Jag började fundera på om det kan vara något med tändningen eftersom jag bytt ut den, men jag tror jag kan utesluta det eftersom jag får en gnista i tändstiften när jag testar. Då kan det inte vara ngt problem med tändningslåset jag bytte? (jag har provat byta till de gamla tändstiften också, samma sak där - inget händer med skotern)

Har ni någon idé hur jag kan felsöka detta för att komma vidare?

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Testa med startgas. Om den startar då så borde felet ligga nånstans i bränslesystemet (att den inte får soppa). Enkelt sätt att testa "tändsystemet".

Gabbe-Yamaha sm 300

Aktiv medlem
7 dec 2009
60
0
6
Avesta
Håller med, prova med startgas. alt slå i lite soppa i cylindrarna.

Hur ser stiften ut efter att du försökt starta ett tag?
Torra eller dyngsura?

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Tackar! Ska prova hälla i lite bensin och se vad som händer.

Tändstiften känns inte särskilt sura och det luktar inte särskilt mkt soppa. Och jag har primat och gas-pumpat flera ggr...

Ingen is-propp kan det vara för skotern har stått inomhus. Kanske kan det vara ngt smuts i ngt rör...

Gabbe-Yamaha sm 300

Aktiv medlem
7 dec 2009
60
0
6
Avesta
Ja har du gnista tycker jag att den ska tända när du häller bensin i cylindrarna....annars är det märkligt.
En fråga, var det längesen du hade skotern igång annars?

Kan ju vara så att den inte orkar upp med bensinen från pumpen, det har jag varit med om förut.
Böt cylindrar på en gammal indy, och när allt var ihopskruvat VÄGRA den starta!
Provade med allt möjligt stift osv, men gick inte.
Då var det bara att jag inte fick fram soppa :p

Har du haft skotern stått länge så kan bensinen ha sjunkit undan från förgasarna ner till enbart pumpen, kan va rätt kämpigt att få upp soppan ibland.
Jag kopplade borrmaskin och en hyllsa på variatorn, var bara att nöta ett tag sen starta den och gick som vanligt igen :)

cloante

Medlem
1 okt 2008
30
0
1
Norr om Luleå
Jag hade en Polaris för några år sedan och fick för mig att jag skulle stänga av bensinkranen mellan körtillfällerna. När jag skulle ut på min andra sväng med skotern så startade den inte å jag drog å drog å drog och vart ondare och ondare, så lös med gasarna och kolla inget fel lös med stiften återigen och kolla. När jag tog loss stiften för fjärde gången så såg ja att jag hade ju inte vridit på kranen. Efter de har jag aldrig rört en bränslekran på en skoter. Om du har en bränslekran är den då påslagen ??

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Tack för era bra råd!

Jo den har stått ett tag (ett par månader) utan att startats. Så det kanske är att den inte får upp soppan som det skrivs ovan.

Bensinkran tror jag inte att jag har :unsure: Får kika nästa gång jag är ute i garaget hos mors´fars där den står.

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Idag har jag testat hälla ned en skvätt bensin - utan framgång.

Börjar misstänka Tändningen eller elproblem med t.ex död-mans-grepp. Något tips på hur jag kan koppla förbi det? Eller felsöka rent allmänt?

Idag fick den ingen gnista i stiften vilket känns märkligt.