ny 44 eller kapad 51>44 till turbomaskin.

J

Jona$

Som rubriken lyder,
Har införskaffat förlängning mm 307-365 till Tapex:n och förväntar mig en hel del bara därm älskar att klättra osv men har inte alltid snön till det och led krävs.

Frågan är om man ska satsa på en ny 44 Igen, eller en 51 å testa den och kapa till 44:a om inte nöjd, men då blir även avtrycken större och kammar hårdare.

Nån med erfarenhet på detta som kan komma med synpunkter?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag kör med 51mm (gick från 38) tycker mattan är kalas och greppet är riktigt bra, nu saknar man bara lite fler hästkrafter att skicka ner till den :)

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag kör med en Camoplast Challenger 57mm kammar med kapade "piggar" då blir dom ca 47mm och greppar mycket bra! Kapade min innan montering så kan ej utala mig okapad. Men 2st kompisar en nytro och en summit kapade sina å vart riktigt nöjd med greppet på hårt underlag å märkte knapt skillnad i lössnön.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag skulle definitivt åka på en nerkapad extreme. Det blir ett sjukt bett och den håller ljusår bättre än en vanlig 44 eller en okapad extreme.

J

Jona$

hm det som är frågan, har 44:n och den har jag gett allt och har ändå tappat relativt lite kammar och den ser styvare ut än challenger, nog att man ser challenger har grövre grund men ser bra känsligare ut i övrigt?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Challenger mattan håller faktiskt riktigt bra, körde med en på min gamla summit och den gick nästan 250mil innan jag sålde skotern. Ingen kam borta, endast ett fåtal som var skadade i toppen efter kontakt med diverse stubbar och stenar.