ny i skoter världen

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Hej! jag är ny på forumet, och ny inom skotervärlden, ( inte köpt nå skoter än)
Har setat på blocket i någon vecka och letat skoter, även läst en del trådar här.
Men jag har märkt att jag inte har så stor koll på allt kring en skoter.
Har sökt en wiki för lite olika skotertermer osv men inte hitta något.
För tittsomsätt så ser man en anonns på blocket som är utrustad med lite olika saker som jag inte har en aning om vad det är.

Skulle inte någon här på forumet kunna göra en wiki/gloslista.

Som vad är Bukskydd? Vad för något är den där bågen som sitter på syret?
Ripsaw matta?
Etec?
Sdi?
Stator?

Finns massa saker som man har nollkoll på som ny:0

Jag är inget troll, har bara noll koll.

/robin

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
orkar inte göra någon wiki men kan svara på dina frågor:

Bukskydd: skyddar buken/underdelen av skotern mot slag och annat skit. Bra att ha
Burkrem: sitter på styret för att underlätta vid "burkning" eller skrååkning. Vissa gillar vissa ogillar. Jag gillar det
Ripsaw: en matttyp med speciellt mönster. Funkar bättre på led. Vissa gillar vissa hatar. Jag ogillar dem då det är som att skotta snö med kratta
Etec: någon typ av motorstyrning på brp (tror jag). Någon annan kan nog ge ett bättre svar
Sdi: semi-direkt insprutning.(?)
Stator: tändplattan. Sitter bakom svänghjulet som i sin tur sitter bakom startapparaten(magnapullen)

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
tackar för snabba svar :) tror de kan hjälpa mig med skoter köp:) burkrem å matta spelar nog ingen roll när min erfarenhet av att köra skoter är ganska liten

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Då du är ny skulle jag börja med en 550 av någon modell, spelar ingen större roll
vad du väljer, oftast är 550 stabila hos samtliga märken.

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Bor du vid kusten eller fjällen? Hinner ej kolla upp vars norberg ligger men det kan avgöra huruvida du ska ha kort eller långbandare!
Norberg ligger ca 7mil söder om Borlänge (Bergslagen)
Är en heldel sjöar efter lederna som ligger i skogarna :)

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Kör på en kort, om det blir mycket led och sjöåk för dig. Köp annars en kortbandare med höga kammar och råstyrka om du vill busa men du är nybörjare så bry dig inte om kammhöjden såvida inte alla kammar är borta haha. Skulle säga som de andra sa före mig, 550 - 600 blir bra. 440 kräver skruvat...

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det är stor skillnad effektmässigt, och jag skulle absolut ha tagit 600:an istället för en 550.
Hade inget annat än problem med min 550 och den var slö så fort det blev lite lössnö.

Polarens gamla mxz 500 var mycket piggare än min 550.

Jag fick rådet, precis som du att börja med en 550 för det skulle vara bra för en nybörjare, sämsta jag gjort i mitt skoterliv, utan tvekan. Gick direkt vidare till en Rave 800 istället och det ångrade jag inte. Men en 600 är nog alldeles lagom.

Är det stor skillnad på 550 å 600? Har annars snöat in mig på mx z 600

Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Är det stor skillnad på 550 å 600? Har annars snöat in mig på mx z 600
Jadu, jag skulle köpa en touring 660T från Artic cat eller en ACE600 Lynx eller Ski-doo som min första skoter om jag är intresserad av att åka ut och pimpla eller bara titta mig lite omkring. Är jag ute för att köra skoter och leka lite så skulle nog mina pengar gå på en 800 från början. 600orna är vassa och lätta, går toppen när man piskar led men ska man lära sig så är det oftast spänningen på sjön man söker och den får man av en 800.

Vad vill du få ut av din åkning?

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Ja åkningen är nog mest för att åka, fiske å så är jag inte nå intresserad av. Har kört speedway i yngre dar, så "sladda" och köra fort kommer jag nog ha svårt för att inte göra ;)