Ny Lynx Rave 550-09 går ej att starta

PEDA

Ny medlem
13 feb 2010
4
0
1
Hej,

Har en nyinköpt Lynx Rave 550 -09 och är skoternovis. Efter att jag stannat maskinen första gången gick den sedan inte att starta, maskinen hade gått 3 km!!. När jag drog i startsnöret drog inte motorn runt, start snöret löper lätt ut till full längd. Vad jag förstår drar inte magnapullen. Det märkliga är att när maskinen svalnat, efter ca 2-3 timmar gick det att dra igång den igen. Samma fenomen har nu hänt idag vid två tillfällen. Det verkar ju inte vara ett permanent fel.

Självklart ska jag kontakta verkstad för garantianspråk men är lite intresserad att höra om någon haft något liknande problem. Är problemet modellrelaterat till Lynx Rave 550?

Tacksam för synpunkter! Har tidigare haft äldre skotrar utan några som helst problem. Nu slog man till på en ny och fick problem direkt :(

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
ta upp magnapullen å kolla.
men ryck till lite några gånger snabbt som om du pimplar så brukar den haka i.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kanske är värmeutvecklingen från pipan som gör att den beter sig på detta vis, borde gå att sätta folietejp eller avskärma magnapullen bättre på något sätt isåfall ! Men åf borde ju kunna lösa det där åt dig, lycka till :blink1:

-jimmy-

Medlem
6 jan 2010
16
0
1
jag har också köpt en ny rave 550 och jag var och körde ca 8km sen släckte jag den och skulle starta igen men snöret kom som du säger bara ut utan att den greppade fast. Drog in den i garaget nån timme sen så funkade det igen och det har inte hänt igen, skotern har nu gått 20 mil.

PEDA

Ny medlem
13 feb 2010
4
0
1
Hej, har nu kört maskinen några kvällar sedan inlägget. Problemet är som bortblåst!! Frågan är om man törs lita på det.

Jimmy! Får du problemet åter kan du väl återkomma. Du ligger lite före mig i miltal.

Har ställt frågan till återförsäljare men ännu inte fått något svar.

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jag hade ett liknande problem på min enduro 700.
Slutade med att jag ställde den några timmar i varmgaraget, efter det så var problemet bortblåst.

-jimmy-

Medlem
6 jan 2010
16
0
1
joo jag kan återkomma om problemet kommer tillbaks. Berätta gärna vad återförsäljaren säger.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
08 ans 550 fick en värmesköld dit så att denna fenomen inte skulle uppstå, 09ans har jag inte nån aning om..