Ny maskin (Apex), lite frågor

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Fick äntligen tag på en Rx-1:a, en gt -06a med 300 mil bakom sig, till helt rätt pris!

Och då kan man ju kosta på lite:smile1:

Först och främst måste rutan bytas, då det är den kromade modellen som kromet "spruckit" lite på och smämmer skotern, som förövrigt är i mycket bra skick.
SKa man handla den på Yamaha eller? Tycker det verkar vara billigast där!?
Tänkte ta "mellanhöga" modellen, eller blir det för mycket touring?:hmmmm2:

En extra variatorrem skulle också behövas, handlar jag den också på Yamaha? Eller finns det andra prisvärda?

Är det nåt annat man bör kosta på när man ändå är på g? Funderar lite på Xenon, är det H4 som sitter på dom? Har inte kollat så noga...

Tack på förhand!:sing:

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Klart du skall ha bi-xenon, monterade det i höstas blev kanon bra.
Här är några bilder på min efter montering....

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
När det gäller variatorremmen så finns det ingen anledning att köpa något annat än original, när prislappen på den är ca 850 spänn.
Sen när det gäller övrig extrautrustning så beror det ju lite på hur du ska använda skotern, ska du ligga å pressa över sjöar och köra fort efter packad led så kan du köra som den är, men om du har tänkt leta dig utanför spåret så skadar det nog inte att byta skidor och matta om det inte redan är bytt.
Yamaha´s mountainskidor eller Slp powderpro är väl det folk brukar byta till, sen så råder det ju delade meningar om vilka som funkar bäst.
Originalmattan funkar inte alls i lössnö, det är som jag läste nånstans, "som att äta soppa med en gaffel", och det är väl inte alltför långt ifrån sanningen. En 44mm matta är nog ett bra alternativ om du ska köra lössnö samtidigt som den funkar bra efter led.
Om du byter matta så monterar du självklart non-slip drivhjul. Finns bara fördelar med det, du kan köra med lösare mattspänning vilket leder till att du skonar slidesen, mattan snurrar lättare och du slipper ha en matta som rappar när det går tungt.

Listan kan göras hur lång som helst när det gäller x-tra utrustning,det är bara fantasin och plånboken som sätter gränser....

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fina bilder, är du ute och kör på skogsplantering....
Om det är en kort Yamaha börja med att förlänga och kasta dit en matta med 38as kammar.

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Tack för svaren!

Skotern är helt original, sitter med andra ord en 32 mm ripsaw på den.
Jag kör mest led och gillar att dra på över sjöarna, så den får nog sitta kvar.

Blir nog att lägga pengar på "Styling" om det ska kostas på:smile1: