Ny programvara/uppdatering till Assault -09

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Hallo alla glada skoteråkare.

Någon som vet om det kommit någon ny upptadering till Assaulten?

MVH
Robin

Tjena..

tänker vara lite spydig men ändå realist:)..
polaris har kommit med en massa uppdateringar och ingen verkar funka, så du får nog leva med att den går som skit...

annars.nej polaris har ej kommit ut vad jag har hört med någon uppdatering

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
I våras byttes CPUn men bara för att programvaran i den inte är EPA-godkänd och alltså inte får användas i Amerika, (så dom bytte boxen istället för att som vanligt skicka ut ett program som laddas in i befintlig box), själva boxen är precis som den gamla.

Det kommer en ny mapp snart, (i början av December).

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Precis.Dom går som skit till 90 % annars funkar dom bra i övrigt,, (Nån med problem med cfi 800 motorn kan ju tessta å byta bränsle ledningen (fuel rail).ingen dyr kostnad så nån som har problem med sin cfi 800 kan ju prova.Å sedan gärna berätta om fenomenen försvinner efter bytet.....:cool:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Min CFI 800 är fullt brukbar! går riktigt bra... men som tunare man är så skulle man kunna sjystera in det lite bättre men det är riktigt bra för alla normala :)

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Min Assault -09 går klockrent, inga problem alls. Varm som kall. Men hörde att det kommer ännu en mapp i slutet på December, en värre/bättre. En helt egen mapp för svenska maskiner och våra förhållanden. Tydligen så är den lite strypt nu eftersom USA har högre krav på låga avgasvärden än Sverige (!) så den ska gå bättre med den här nya mappen efter svenska kraven som jag har förstått det.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Hade jag en Assault så skulle jag inte tveka en sekund att montera en power comander 5'a och mappa in den i bromsbänk på alla gaspådrag och varvtal.
Varför bara sitta och vänta & vänta på att en ny mapp ska komma?
Den där önskemappen kommer tyvärr aldrig ändå. När jag synat korten mellan Januari mappen och Vår mappen (2010 mapparna ifall någon hittar denna forumtråd om 10 år) så går vårmappen ungefär som 1 steg mindre på huvudmunstycke för att förklara så du förstår skillnaden i bränsleflödet,och till vilken nytta när den ändå redan går 5-8 steg för fet på fullgas. På 40% gas och mellanvarvtalsregistret går den däremot överdrivet snålt,runt 0.50 i bsfc .
Inte ens jag skulle komma på tanken att försöka ställa in en Power Comander utan en bromsbänk med en dators snabbhet att mäta effekt och bränsleflöde 1000 gånger i sekunden. En färdig mappning på fullgas kan ha +20 i värde för att 250 varv senare ha -20, det fixar INGEN på fri hand.
Det går heller inte att kopiera någon annans perfekt dyno mappade mapp, tidigare Polaris 800 motorer har ju inte precis gett samma effekt allihopa, toleranser fanns och tillika finns på Assult och 5hästar mer eller mindre kräver sitt eget bränsleflöde i största synnerhet med insprutning, en förgasar motor som diffar i effekt på den lägre sidan suger ju även mindre ur ett befintligt munstycke. Insprutet tar ingen som helst hänsyn till den påverkan.
Tips från USA är snart värdelösa, eftersom dom har ingen koll längre på kvaliteten på bensinens Oktan, så måste dom ligga mycket högre på bränsleflöde för att gardera sig.
Dynotech skriver ofta om problemet, fast det står 95oktan på pumpen kan det vara 85oktan i det som kommer ut,(i våran oktan norm).
Auto Tune options med lambda sond småpratas det om, att det öppnar en möjlighet att ställa in Power Comander utan bromsbänk, jo hej & hallå vem kan ge dig info vilket lambda värde som är bäst för varje varvtal och gaspådrag i hela protokollet, teoretiska 14.5 funkar bara i böcker.
Dyster läsningen men en kick att ta sig ur en form av förhalnings teknik som tydligen fler än en Assult ägare hamnat i.
PS. hoppas att inte alltför många köpt den där garanti vänliga slutburken.

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Kom det någon ny mapp?
Fungerar bra?
Nix inte än, blev lovad att den skulle komma innan Jul.. Min går alldeles för fett nu efter ca 50 mil har jag märkt, även motorlampan lyser titt som tätt. Blir att köpa en PC5 när man får jobbet tillbaks. Kanske en SLP pipa oxå.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tänk att dehär inte alls är lika nämt som brps problem på remmar?..
tkr de är minst lika kasst att polaris inte lyckas fåtill en motor att gå bra....
men nuvarande verkar gå bra iaf:)