NY REGEL

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
Har hört att dom ska införa en ny regel angående förarbevis terrängskoter. Den nya regeln ska då vara så att alla som är född samma år T.ex 1992 ska få ta förarbeviset samma år fast man ännu inte fyllt 16 år. STÄMMER DETTA ??? någon som hört samma sak ? kommer det att bli så tacksam för svar !!!

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Klart du får gå kursen fast du inte har fyllt 16. MEN du får inte skriva slutprovet INNAN du har fyllt 16

Så även fast det är maj månad och du är 15 år men fyller år den 11 otober så får du får gå kursen även fast du inte fyllt 16, men du måste vänta med att skriva provet tills den 11 oktober.

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
Men jag har hört att man skulle få gå kursen + att man fick göra uppkörningen och sedan köra lagligt snöskoter innan man fyllt 16 bara man fyller år samma år.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
När du skrivit upp så får du ett papper som visar att du har skrivit testet och fått godkänt, med detta papper så får du köra skoter tills att du får det riktiga kortet.

Men som jag sa tidigare så måste du ha fyllt 16 år innan du får skriva upp(men du får göra hela den förberedande utbildningen innan du fyllt), så altså du får inte köra innan du skrivit upp och fått godkänt men du får köra med godkännandepapperet innan du fått körkortet.

J

JagLuktarGott

När du skrivit upp så får du ett papper som visar att du har skrivit testet och fått godkänt, med detta papper så får du köra skoter tills att du får det riktiga kortet.
Det stämmer INTE ! Åtminstone inte när vi tog våra kort.
Först fick vi se någon film om att ta skoterkort, och där sa dom nått i stil med "åh vad skönt att man får ett tillfälligt bevis tills man fått sitt riktiga så man kan köra endå" Men då sköt våran kursledare in att det stämde inte, det är inte så längre sa han, och han visste inte varför.

Så när vi hade skrivit upp och allt det där så kunde man få en kopia på att man hade fått godkänt på provet osv, men detta gjorde inte att du fick köra skoter lagligt, men jag körde endå (eftersom jag har kört sen jag var liten, var det ingen skillnad nu) Men hade polisen stoppat mej så skulle jag lagenligt fått böter eller dylikt.

Vi fick våra förarbevis ca 1½ vecka efter vi hade skrivit upp, och sen efter det får man köra lagligt :p men endast om man har leg med sig när man är ute och kör.

Så allt snack om att man får köra direkt man har skrivit klart provet, det är skitsnack iaf häromkring.

:rolleyes:

R

Robin

Det stämmer INTE ! Åtminstone inte när vi tog våra kort.
Först fick vi se någon film om att ta skoterkort, och där sa dom nått i stil med "åh vad skönt att man får ett tillfälligt bevis tills man fått sitt riktiga så man kan köra endå" Men då sköt våran kursledare in att det stämde inte, det är inte så längre sa han, och han visste inte varför.

Så när vi hade skrivit upp och allt det där så kunde man få en kopia på att man hade fått godkänt på provet osv, men detta gjorde inte att du fick köra skoter lagligt, men jag körde endå (eftersom jag har kört sen jag var liten, var det ingen skillnad nu) Men hade polisen stoppat mej så skulle jag lagenligt fått böter eller dylikt.

Vi fick våra förarbevis ca 1½ vecka efter vi hade skrivit upp, och sen efter det får man köra lagligt :p men endast om man har leg med sig när man är ute och kör.

Så allt snack om att man får köra direkt man har skrivit klart provet, det är skitsnack iaf häromkring.

:rolleyes:
Allt beroende på vart man bor, kan handledaren prata med polisen och i det flesta fall så funkar de med att använda en kopia av att man klarat provet.

Till tråd skaparen då, i Kiruna kommer in jukka inte att börja med utbildningen förens den första snön har lagt sig och så håller han på hela vintern så du hinner ta provet både i år och nästa år...

mvh/Robin