Ny skoter för ca 35-40 000, Rave, Rev, Fusion?

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Hej på er! Nästan hopplöst svårt att bestämma mig vad jag ska köpa. Har inget direkt favoritmärke, men däremot 600cc ses som idealt. Bor i nedre dalarna, inga monsterleder, det är mer som "motorcrossenduro" så smidighet är i fokus, och bra dämpning.

Polaris fusion ser trevlig ut, vet allt om dom negativa motorbitarna med 700/900 cc, vibrations och remätarna. Men 600an är väl en välbeprövad libertytwin eller vad dom heter. Tycker chassit ser trevligt ut. Ibland kom de ut nån fusion för närmare 30 000, tycker själv det är ett bra pris sett till plånboken. Hoppet till IQ, är det värt det? I vintras fanns ex en Polaris IQ 600 CFI 07 på blocket för 45 000.

Andra skotrar av intresse är Lynx Rave och Enduro. Givetvis dom nyare chassina som fusion, mer stående är det gamla. Dom är lite dyrare men när det fortfarande var mycket skotrar på blocket så gick det ibland att se dom till ca 40 000 för en 05/06. Vad är skillnaden på Rave / Enduro? Antar att inställningen på dämparna är annorlunda iaf.

Och så sist, en REV. 03-06, dom går också för riktigt bra pengar ibland.

Är det någon större skillnad på dessa tre? Har för mig jag läst nått om knäna ang Rev? Vilken har bäst dämpare? Motor?

Jag är 184 cm, 83-86 kg, kan köra på ganska hårt. Har inget emot att mecka ibland, har tillträde till en mycket bra verkstad med allt man behöver, har bra kunskaper inom bil och dyligt, "motorer". Så är inte rädd för lite mil.

Pappa har en Polaris IQ Shift -11a, 600cc. Den är trevlig tycker jag, tyvärr får jag själv nöja mig med en 6 år äldre skoter ;)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Ska sälja min fusion 600ho om intresse finns, men släpper den inte under 40 :)

Riktigt bra körställning och fjädring, motorn tuffar på rätt bra med sina 123hk trots att det "bara" är en 600 :)
Dock så är ju alla fusion600 förgasarmatade, så dom vill ju ha runt 3l milen.

Om du är intresserad av min så sitter det fox dämpare fram och den har gått drygt 600mil

//Ozzy

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
ska även sälja min rev 600 sdi, jag är 186 lång och jag hade inte problem med att knäna slog i, det hände ibland möjligen men absolut inget man stör sig på, det är ju sdi så den körde jag på under 2liter milen hur jag än körde i vintras. så iallafall på sdin är den riktigt soppasnål! jag verkligen älskar chassiet då det är väldigt lätthanterligt, tyvärr är den för kort för mitt tycke nu.

helrenoverad motor med nya boyesen reeds och dubbelringskolvar
44matta nerdrevad 2kugg
styrhöjare och bredare styre
kommer renovera boggiedämpare innan försäljning samt reparera bromsljuskontakten.

släpper tyvärr inte min under 40 heller! men låter det intressant så är det bara pma.
men om inte min så kan jag gott rekomendera rev 600, dom är inte nå remätare bara man har chimsat in variatorerna korrekt mot varandra!

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
SDI verkar ju vara att föredra sett till bränsleekonomi. En crossover så som Xtrim vore ju inte helt fel men dom ligger över min budget.

Tack för era erbjudanden, att köpa från forummedlemmar tror jag kan vara en bra affär. Trots allt "skoter intresserade". Men lägenhetsförsäljning, mellan två jobb och allt vad det är nu. Lägger skoterköpet på hösten som alltid. Bara bra att vara ute i tid så man vet vad man skall hålla ögonen efter.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nog skulle jag ta en Rev före en Fusion alla dagar i veckan - men så är jag kanske inte helt objektiv heller. Polaris RR kanske går att hitta inom ramen annars...