Ny Yamaha crossover köpråd

vikingbilly1

Rookie sledder
8 feb 2015
7
0
0
Funderar på att skaffa en maskin som är relativt rapp och bra på led men ska även klara av att gå ut i lösnön och blåsa på .

Vad köper jag, viper, Nytro, modell?

Seriösa åsikter och råd tack.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Ska du ut i snön så sikta på en Viper XTX LE(möjlighet för en grym deal på en-16, om du ska köra utan turbo)eller Sidewinder Xtx LE. 57 mm matta går ok på led och är fullt duglig i snö, något mindre bör du inte ha, enligt mig, om du ska framåt i lössnö.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tyvärr är Viper gjord av amerikaner i USA vilket betyder stora toleranser, slarvig ihopsättning och undermåliga lösningar och material. Det är inte bara motorn som gör en skoter.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Tyvärr är Viper gjord av amerikaner i USA vilket betyder stora toleranser, slarvig ihopsättning och undermåliga lösningar och material. Det är inte bara motorn som gör en skoter.
Dock gällde trådstarten en "ny" Yamaha, så Nytro är ju uteslutet oavsett. Personligen har jag inte haft ett enda garantiärende på någon av mina tre Viper, utöver ett servicemeddelande om jag inte blandar ihop maskinerna...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä - gäller det helt ny så går Nytron bort (även om det nog kanske går att hitta nästan nya nånstans). Då håller jag med dig i inlägget ovan. Och Viperägarna verkar ju nöjda de med.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Fast trådskaparen frågar ju om nytro också... Ny betyder ju inte alltid ny från produktionsbandet. Så den som kan och kan göra det ordentligt kan ju gärna förklara varför det ena eller det andra.

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Måste man köra både led och lössnö så är det Viper XTX-längden(141 tum) med 57mm Power Claw-mattan som gäller. Perfekt mellanmjölk. Kört så i tre år nu och den räcker till långt ut i spenaten, för långt ibland...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nog funkar även 153" på led, beroende på matta och dämpare/-inställningar.
Såväl Viper som Nytro är bra allroundmaskiner som duger till det mesta. Viper mer lättkörd, Nytro bättre kvalitet. Prestanda är likvärdiga.

Sent from my iPhone using Tapatalk