Nya Lynxarna -09? berätta!!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare!
alla ni med nya lynxar dvs 09:eek:rna berätta hur går dom?
Lynx Rave 800r RE-x
Lynx X-trim 800r
OSV OSV
Berätta för oss som dräglar efter dessa maskiner, visa gärna bilder om ni har också!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
1 timme 12 minuter efter mitt eget inlägg så köpte jag en x-trim 800r -09
så jag får väl återkomma själv med info hur det går osv efter nyår ;-)
huga kan inte vänta att få surfa i snön på 217kg 365cm matta och 151hk :evil:

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
1 timme 12 minuter efter mitt eget inlägg så köpte jag en x-trim 800r -09
haha, way to go!
Jag ska hämta min Ranger på Måndag. Förvisso ingen muskelmaskin, men en 09'a likväl :)
Känner mig grymt sugen på att kryssa runt på den i fjällen de närmsta veckorna.

12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Vill bara nämna min "syn" idag.
Har en polare som har köpt en Rave 800r RE-x som fortfarande är på inkörning.
Men till min stora förvåning så gick hans första rem idag. :eek:
Känns som att han har fått tag på något måndags-ex. :(

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
provade en x-trim 800 -09 i går och vill inte påstå att det var så imponerande.
men kan ju ha att göra med att man är van vid en 225hp stridsvagn med gode mkt mer matta.

är ju inte heller så roligt före just nu.

Freddep

Välkänd medlem
25 nov 2006
100
0
16
Boden
Jag har hunnit med ca 15 mil med min 800. Lite lågt styre och har inte hunnit få dit nya 23 drevet & 44 mattan, högre höjjare var restad så den kommer nog till veckan. Har inte hunnit vänja mig med den än men det tar sig. Känns betydligt lättare en gammeln. Annorlunda motorkaraktär tycker jag oxå, dock inte negativt! Tror det blir kanon när man väl kört in den och får köra där det är riktigt med snö! Slutsats: Jag tror det blir bra! :rock:

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
ja vad ska man säga är sjukt nöjd med min x-trim 800r.
Vad har jag gjort med min så långt då?
Jo det ska jag svara på, jag har bytt styrhöjjare till summit 7"=perfekt för mig då jag är 190cm.
Tog självklart bort touring rutan och satte på Lynx röda orginal handtagsskydd. Monterade även på röda powder pro skidor.
Går fint och ser nu bra ut. Ska dock se till att skaffa en 44mm matta och dreva ner. Nu till min fråga, ska jag dreva ner 2 eller 3 kugg för att få bra acc vid 365lång matta med 44mm kammar?
PS. bild kommer snart.ds:evil:

4

426H

Blev riktigt snygg utan ruta. Jag skulle drevat ner 3 kugg, bryr mig inte om toppfart.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Vill bara nämna min "syn" idag.
Har en polare som har köpt en Rave 800r RE-x som fortfarande är på inkörning.
Men till min stora förvåning så gick hans första rem idag. :eek:
Känns som att han har fått tag på något måndags-ex. :(
Har även jag en kompis som köpt en Re-x 800 och hans sliter mkt rem. Varför kan aldrig rotax komma tillrätta med detta, var lika på en summit xp ifjol. För remmarna är ju inte allt för billiga. Men som tur är får han ny hos sin återförsäljare varje gång dom far.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har även jag en kompis som köpt en Re-x 800 och hans sliter mkt rem. Varför kan aldrig rotax komma tillrätta med detta, var lika på en summit xp ifjol. För remmarna är ju inte allt för billiga. Men som tur är får han ny hos sin återförsäljare varje gång dom far.
Tyvärr värkar det gälla även årets summit 800a, på min 600a höll remmen exakt 100 mil och det kan man ju inte klaga på, men den är väl för slö föratt skrota remmen.. : )

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
dom säger ju att dreva ner tar bort detta med remsprängningarna helt.
+ att det går även att köpa ett förstärkningsstag för att hålla variatorerna i linje. Är ju väldigt stor risk att dessa rör sig lite då 151 hästar rastas för fullt. Så man får väl se då man drevar ner.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Commander???
Äntligen utveckling efter mellanåren med Yeti 600 SDI, nu är man tillbaks på vikten ST 600:an hade (än så länge bästa allroundmaskin jag haft).
Kört ca 70 mil med Commandern och måste säga att det blivit roligt igen att köra skoter, det är som att köra smalbandare då man vid stående körning i stort sett står på drivaxeln vilket gör att maskinen blir lätt att balansera.
Flyter högt på snön, även på de senaste veckan komna 40-50 cm kallsnö med dålig bärighet, drar vadsomhelst osv

Utvecklingsmöjligheter enligt mitt tycke och utan inbördes prioordning:
  1. Aerodynamiken då design gått före nytta med ny huv/vindruta, den samlar/virvlar in oerhörda mängder puder framför föraren om man inte blåser på en bit över laglig hastighet så man kör ifrån det.
  2. Matt/bandtunnelljudet har i och med aluminiumchassit ökat markant och jag tycker det är märkligt att inte branschen ser över vad som går att göra åt detta.
  3. Maskinellt skulle det vara spännande med en motor lagom prestanda dvs ungefär som idag men med bättre bottendrag, sedan måste ju detta ned i backen också och med högre kamhöjd krävs ju mera motor och bränsle osv.
Generellt så måste jag också säga att SDI motorn ännu inte för mig visat sin storhet jämfört med en väl injusterad gammaldags förgasare där ST 600 hade för mig samma och till och med bättre bränslevärden versus Yetin och dessutom ett bättre bottendrag då man drog tungt.

Sammanfattningsvis har Lynx iom Commandern/Grand Touring tagit ett stort kliv för oss som vill ha en driftsäker maskin, ta oss fram i alla fören, förflytta familjen eller tungt lastade kälkar i högt tempo... , eller någon gång hålla stumt och trixa lite......

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
144" * 15" * 1,75" med 2,52" delning ?

Jag har inte hunnit få dit nya 23 drevet & 44 mattan !
Ska dock se till att skaffa en 44 mm matta och dreva ner.
Nu till min fråga, ska jag dreva ner 2 eller 3 kugg för att få bra acc vid 365 lång matta med 44 mm kammar ?
Kanske lite OT... :rolleyes:

Möjligvis har jag sökt lite slarvigt men var hittar ni en fullclipsad 365 cm matta med 44 mm kammar ? :confused:

Och vilket mönster ?

.