Nya regler för "Skoterbränsle", SNOFED utmärker sig denna gång.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med fullständigt då de verkar sitta och sova, det här borde ju varit ute och informerat från dem FÖRE det trädde i kraft, lagar och regler ändras ju inte på en kafferast i den demokratiska processen.

Ska inte upprepa vad jag skrev i en annan tråd helt men det verkar som referensen för en skotervecka hos SNOFED ligger i att ta sig nedför backen till sjön.......

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Karl-Erik Björkén vilken j***a pajas! Till och med polisen tycker denna regel är bra för dom har tidigare sett mellan fingrarna. 240liter är faktiskt lysande :D

4

426H

Konstigt och ogenomtänkt uttalande. 240 liter är inte orimligt mycket för två maskiner att köra upp under en vecka.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Konstigt uttalande, han måste ju ha utgått från att ingen har mer än en skoter med sig och att macken är som längst 5mil bort.

Själv är man mest nyfiken på hur dom kom fram till exakt 240liter.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo man kan ju undra men 240 liter är helt okej enligt min mening. Däremot så irriterar dessa utalande från SNOFED en hel del. Visserligen är det en risk att transportera bensin, men mängden är knappast orimlig.

Till husvagnen kan jag ta med mig 1000 gasolflaskor om jag så vill.... knappst helt säkert det heller.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
men 240 Liter!! är inte de kanska så mycket soppa förr fick man väll bara ta med sig 60L + de man hade i skotern för de räknas som extra bensin lr nått sånt. en dunk 20 liter 20*12=240 12 dunkar med soppa

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Säkert regeringen som ligger bakom, fatta vilka skatteintäkter det blir på 240L jämfört med 60L :eek:

Skämt o sido...
äntligen en förnuftig sak!!!

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det var väl bra, man har ju funderat en del i bland när man har fraktat bensin i större mängder åt höger och vänster...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tog e-kortet i sommras och då gällde. "Man får transportera så många gasol flaskor man vill om det är för fritidsbruk. Väl förankrade, ståendes och ej i slutet utrymme". Det här mer värde poäng är borta sedan länge.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
tidigare fick man alltså inte frakta nån bensin alls utöver det som var i tanken om den inte vara förpackad och klar i affär. typ aspen sås.

gasol man köper tillhör alltså den kategorin och man fick alltså frakta så mycket man ville?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Endast om det är för fritidsbruk. Men japp. Har funnits regler med värdepoäng också. 1000p fick man frakta ett tag med lite papper och tjafs. 1L diesel = 1p , Bensin = 3p, alltså 1000 liter diesel eller 333 liter bensin.

Djävligt nice att dom har städat upp i djungeln nu.