Nya Vikingen

bmwalpina

Ny medlem
24 nov 2005
2
0
1
Jämtland
Inte en rad om nya vikingen på detta forum? Nån som har några synpunkter för/nackdelar.

Har hört att den ska vara komplett oduglig i snön pga hög vikt och hög tyngdpunkt. Är det bara avundsjuka konkurrenter som sprider rykten, eller stämmer det?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har läst lite info som säger prexis tvärtom, samt att det är bra klipp i bredbandaren då 120 pollar driver på framåt.

Dessutom skall den vara bra på att dra på låga hastigheter då RS-motorn har bra med vrid/hk på låga varv, dvs remmen brinner inte upp.
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
55
ARVIDSJAUR SVERIGE
Herrejösses!! 120 vridstarka pollar kan ALDRIG ALDRIIIG kompensera för en REN lågväxel..! så med andra ord går nya vikingen FETBORT när det gäller dragförmåga i låga hastigheter, däremot så lanseras den som "vildmarkslimousinen" eller helt enkelt en tourer med lössnöambition, gamla gubbar som kört Viking sedan scratch kommer inte att gilla avsaknaden av lågvxl, däremot kan ingen idag säga om den är rank eller vinglig, tror personligen att detta är en MYCKET fin skoter, som JAG faktiskt kommer att köpa inom en snar framtid!!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
De som har kört den säger att lågväxel borde ha funnits där för att göra den optimal, men att den faktiskt fungerar hyffsat utan lågväxel.

Givetvis, skall man nu dra stora gigantvedlasset så håller jag med om att en lågväxel måste finnas.

Här är ett inklipp från en tjomme som provat den (over there), om det är av intresse:

Low gear on these big 4-strokes just isn't necessary. The low-end torque you get from these powerplants right off the crank sort of negates the need for a second gear reduction in the chaincase. Even the standard Bearcat 660 (non-turbo) has gobs of torque down low for the heaviest of loads, despite the fact that it has a wimpy 50hp (it, too has no low gear). With the 120hp available on the VK Pro, the sled can match that low-end grunt (exceed) and then also carry it through to the midrange and top end. It really comes in handy when a) you're trying to get started with a heavy load and b) when you're trying to gain/maintain momentum with that same load when breaking trail, approaching deep snow or approaching some overflow slush on a lake. You know how important speed can be in these situations. I'm not sure if you have ever tried a Bearcat 660 or Expedition V-1000, but the low-end is excellent... and then the performance just dies at 20mph. The VK Pro maintains that powerful sensation right on through the RPM range. For what it's worth, the VK Pro has roughly the same hp at engagement that the Bearcat 660 has at WOT!

As for the automotive-style cooling system, I cannot comment too much because I didn't ride on bare ground in order to put it to the extreme test. I did, however haul some big logs in late spring when the snow in the woods was as hard as a rock and I would leave the sled running while I cut alders/fallen trees/stumps in order to make a path. I did hear the fan cut in several times and the sled did not show any significant increase in temperature on the meter, maybe one bar extra. This was over about a 30min period in +10-15C conditions.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Körde nya vikingen i våras... Gick förbannat bra för att vara en bredbandare. tyckte inte alls att den kändes vinglig som några verkar påstå. En riktigt nice bredbandstourer skulle ja vilja kalla den. Körde iof mestadels led å var inte direkt ut i lössnön å testa den men den verka lovande.

Tror att gamla vikingen drar bättre med lågen i och kan dra tyngre lass, men oj oj oj va stor och mäktig den nya känndes.

//JesperL
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
vi hadde en ranger 1000 förut utan lågväxel å den drog allt istort sett. så den där borde fan dra det mästa också. dock kanske yeti 1300 är nå om man ska dra md sig ett helt timmerupplag men hållar man sig innom rimliga nivåer borde den där vara mkt bättre. inga vibrationer ock säkert bättre kvalitet