Nybörjar skoter för lek utanför lederna?

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Tjena! Jag har väl typ fått upp intresset för skoter rätt kraftigt detta år, vi har en rmk 550 i familjen men den ger mig inte riktigt det jag vill ha plus att jag vill inte dela den med mina bröder såklart.

Hur ska jag tänka när jag letar efter en skoter egentligen, alla säger så olika. Jag har fått höra eftersom jag är nybörjare så borde jag ha en kortbandad för att "lära" mig hantera den i pudern innan jag väljer en ren lössnö maskin.
Jag har tittat på en Polaris rush 800, en typ sådan maskin. Jag vet verkligen ingenting om skotrar så vet inte vad man ska ha och inte så tänkte jag kunde bolla lite med er proffs på ämnet.
Detta är bara spekulationer vad man ska satsa på och hur många cc 2 el 4 takt osv så priser är inte intressant då jag kommer att köpa en ny vilket som.

Ha det bäst

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
rush kan du glömma om du ska åka puder,visst det går men de e inte kul,välj en halvlång skoter om du ska ha en allround,
skidoo freeride, Switchback Assault där har du 2 som man kan leva rövare med,avsedd att åka både på led och på sidan om, finns ju en uppsjö av maskiner,polarisen är billigare än skidoon

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
Det beror lite på hur du menar utanför led , kommer du köra mestadels myrar och kanske kraftledning ? Isf blir en kortare freeride, swb assault eller xf high country en bra combo. Jag tycker du ska gå till dina olika märkes handlare och känna på olika märken för att se vad som känns bäst för dig (körställning) m.m.

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Jag kommer nog köra ja till en början inte helt sjuka grejjer jag är fortfarande i min värld nybörjare på skoter men att köra omkring på leder de går ju bort för det är inget som är roligt med det.
Polarn sa ju kort och de tycker inte ni mitt i mellan känns väl mest ok på nått vis.

Gustav1980

Välkänd medlem