Nybörjar skoter för lek utanför lederna?

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Tjena! Jag har väl typ fått upp intresset för skoter rätt kraftigt detta år, vi har en rmk 550 i familjen men den ger mig inte riktigt det jag vill ha plus att jag vill inte dela den med mina bröder såklart.

Hur ska jag tänka när jag letar efter en skoter egentligen, alla säger så olika. Jag har fått höra eftersom jag är nybörjare så borde jag ha en kortbandad för att "lära" mig hantera den i pudern innan jag väljer en ren lössnö maskin.
Jag har tittat på en Polaris rush 800, en typ sådan maskin. Jag vet verkligen ingenting om skotrar så vet inte vad man ska ha och inte så tänkte jag kunde bolla lite med er proffs på ämnet.
Detta är bara spekulationer vad man ska satsa på och hur många cc 2 el 4 takt osv så priser är inte intressant då jag kommer att köpa en ny vilket som.

Ha det bäst

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
rush kan du glömma om du ska åka puder,visst det går men de e inte kul,välj en halvlång skoter om du ska ha en allround,
skidoo freeride, Switchback Assault där har du 2 som man kan leva rövare med,avsedd att åka både på led och på sidan om, finns ju en uppsjö av maskiner,polarisen är billigare än skidoon

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
Det beror lite på hur du menar utanför led , kommer du köra mestadels myrar och kanske kraftledning ? Isf blir en kortare freeride, swb assault eller xf high country en bra combo. Jag tycker du ska gå till dina olika märkes handlare och känna på olika märken för att se vad som känns bäst för dig (körställning) m.m.

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Jag kommer nog köra ja till en början inte helt sjuka grejjer jag är fortfarande i min värld nybörjare på skoter men att köra omkring på leder de går ju bort för det är inget som är roligt med det.
Polarn sa ju kort och de tycker inte ni mitt i mellan känns väl mest ok på nått vis.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Det är mattlängd och inte kammhöjd som borgar för framkomlighet i lössnö, korta maskiner med 44 matta är duktiga på att spruta snö, men bärkraften blir inte tillräckligt god för att driva ekipaget framåt.
141 tum är en helt annan grej i snön än 121, oavsett höjd på kammarna.

Om du inte är intresserad av ledkörning så skadar det ju aldrig med höga kammar, men om du söker en kompross är väl just 137-141 tum med 44 matta en bra kompromiss. Xtrim 800, XRS 800 eller kanske Artic xf 6000 med c-tec2 motorn.

Edit: Läste ditt inlägg tydligare och såg att du inte var intresserad av ledkörning, tråkigt på ett sätt, en välsladdad & kurvig led är ju lika skoj som att köra cross/mc på bana. Ge det en chans ;)

Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vars kör du skoter?antar att du bor i Gbg.men kör skoter på nå ställe vars det är bättre med snö.
Man måste nästan anpassa maskin val efter hurdant snö klimat man kör mest i, kör du i ställen med mkt.snö&löst, så skulle jag välja minst en 155" lös snö maskin å 2t.motor, 4t går bort helt.
Kör du mkt.led&på ställen med mindre snö&inte många dagar med lös puder, så bör du ha en kortare maskin&då kan du även kolla på 4t.maskiner.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
........och varför togs den här tråden upp igen? Bossebus verkar ju inte vara speciellt aktiv!