"Nybörjar"skoter för mina behov

ruhler1

Prospect sledder
21 feb 2010
4
0
0
Dalarna
Sitter här och funderar på skoterköp, farsan har en artic cat bearcat 550 från 2003 tror jag, som jag kört lite med nu under denna vinter inget fel på den men den känns lite slö. Funderar nu på en egen skoter, den ska då användas mest till körning utanför leder, men det kan bli aktuellt att åka iväg och åka efter skoterled med så det är inte uteslutet. Kommer mestadels åka ensam och då vill man kanske ha lite sportigare skoter som är lätthanterad (jag är 187cm lång och väger 95kg om det nu påverkar skotervalet.) Men vill kunna ha en passagerare med någon gång ibland, samt att det ska finnas ork/möjlighet att dra släde om man vill ut och fiska med familjen.

Jag är inte så duktig att skruva men är villig att lära mig men vill ha mycket glädje för pengarna så bränsleekonomi, kvalitet och lättskruvat är en fördel. Vilket miltal bör man hålla sig under vid begagnatköp?

Och ja priset max 20-30 000kr är min budget, borde väl gå att få något vettigt för dom pengarna?

Vad rekommenderar ni mig för skoter? Vill ha något att åka på mer än man får skruva.

Har läst här i forumet och letat svar som passar min fråga men jag känner att jag får lov att besvära Er kunniga om vilken skoter som är mest lämpad för mig.

/Tacksam för svar.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Väldigt svårt att säga. för 20-30 tusen så är det ganska svårt att få allt du önskar.
Yamaha verkar enligt min erfarenhet ha bra kvalitet iaf.
För dom pengarna kan du få en Mountain max 700 eller en Phazer 500 mountain lite.
Dom bör gå ganska skapligt i snö. 700:an har dessutom ett underbart ljud!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynx enduro mellan 97-00 är riktigt driftsäkra och går bra. går faktisk hyffsat ospårat med originalmattan med 23 mm kammar bara man gasar nog men högre kammar är att föredra. annars lynx enduro 01-03 är fina också.

men även en yamaha mm är riktigt driftsäkra men yamahas boggie är ju inte den bästa men duger säkert ändå. och trippelns ljud är jäkligt skönt

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om du vill ha framkomlighet i lössnö för dom pengarna finns det i mina ögom bara 2 val. Polaris RMK 700/800 -99-01 och Arctic Cat Powder Special 600/700. Men vem vet, du kanske kan luckas få tag på en mountain cat 600/800 -01-02 för dom pengarna. Isf är Mountain Caten i 800cc och med 144'' mattan att föredra av dessa.

ruhler1

Prospect sledder
21 feb 2010
4
0
0
Dalarna
Tackar för svaren, ska kika lite närmare på lynx enduro, och polaris rmk, det finns en del begagnat att kika på. Har eventuellt en polaris 600 touring 01:a och en polaris sks 700 touring 00, att kika på, är det något för mig? Vad borde de kosta begagnat med ca 400-500mil på mätaren? tänkte om det kanske går att pruta på dom till nära min budget hehe.