Nybörjar tjejskoter

Lii

Medlem
12 feb 2013
28
0
1
Norrbotten
Behöver tips på vad jag ska kolla efter. Jag har inte kört så mycket skoter så vill ha en som är lätt att köra, men vill inte lessna på den då jag blivit lite bättre. Max 30.000kr, gärna billigare, några tips på vad jag ska kolla på?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Firecat 700 nån tidigare modell av dom tycker jag, lättkörd skoter och det finns kraft under huven när du vill gasa på lite

J

Jona$

Håller med, har en liten å nätt tjejkompis som börja med en f7 ext och fungerar klockrent, enda är att hon har svårt med att lyckas dra i startsnöret ibland

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Rekomenderar 550f av valfri modell. Lätt att starta och motorerna brukar vara hållbara tack vare den snälla gången (effekt/liter). Billig försäkring också.

Byter hällre skoter när den är urväxt, annars kanske man väljer för mycket/lite dämpare/motor som kan leda till större utgifter eller missnöje.

Kanske en 600 vattenkyld om man är säker på intresset och matar in nån krona till.

Letar kandidat till sambon som jag tänkt ska börja åka lite nästa år. Lutar mot en 600 e-tec eller fjolårets 550f renegade.
Längden på grund av komforten det faktiskt ger på lederna kring oss och att jag kanske (hoppas) slipper dra loss den lika ofta.

skickat via tapatalk från S3an

Lii

Medlem
12 feb 2013
28
0
1
Norrbotten
Tack för era svar!
Det lilla jag kört hittills har varit med en Crossfire 1000, den är ju trevlig men känns inte som att jag har behov av en så stor motor. :)

Lii

Medlem
12 feb 2013
28
0
1
Norrbotten
Nu behöver jag hjälp igen. Har testat några skotrar men inget jag fastnat för. Tycker dom varit för klumpiga och okänsliga för vikten, eller är det jag som är för lätt och för kräsen. ;)

Funderar nu på en Summit 550f 2007, kan det vara något? Den finns på en firma där jag bor och verkar vara i bra skick + att jag förhoppningsvis kan starta den.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Tjejen min åker på en summit 550 -07 hon är jätte nöjd tar sig fram rätt bra billig försäkring. Enda tråkiga den är ganska hård på soppa för den effekt man får ut från motorn. Men annars är den toppen.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker absolut det är en bra skoter att börja på! Försäkringen är överkomlig och att den står hemmakring är ju värt några kronor i frakt :)

Lycka till och ha så roligt i skogen :)

(Ta gärna med dig en skoterkunnig som kan kika på lite kloka saker, titta gärna på denna video också så får du själv en liten inblick i vad som är bra att kolla på;
http://www.youtube.com/watch?v=vzeBh-Ek6mo )

Lii

Medlem
12 feb 2013
28
0
1
Norrbotten
Nu är jag skoterägare! Blev till slut en arctic cat mountain cat 570 som var förlängd. Tror det blir bra!