Nybörjare sugen på yamaha

S86

Medlem
15 apr 2013
8
0
1
Hej har gått och "snöat" in lite på det här med skoter efter att ha kört/åkt med kompisar/skotersafaris.

Håller på mycket med bilar på fritiden och gillar fart. Därför vore det kul att inte bara skruva bil på vintern utan även köra lite skoter. Har kollat lite i prisklass 30-35kkr och sett att man kan få en tidig rx1 eller yamaha viper för dom pengarna.

Med rx1an och 4takt känns det som det blir mer åka och mindre skruva jämfört med 2takt?

Visst att 2taktarna (viper)är rappare,lättare och låter coolare men endå känns det som 4takt är mer hållbart? Jag som inte hållt på med skotrar vet ju bara att r1 som motorcykel är grymma!

Jag är 185 och väger runt 100kg om det spelar in. Bor mer söderut så blir inget lössnöåka förutom på nån sjöis och åka led. Vore även kul om man kunde få dit en dyna för att ta med tjejen ibland.

Kanske vart lite rörigt nu men hoppas ni förstår mitt lilla dilemma

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Yamaha Nytro rtx -08 börjar att bli rysligt billiga... 3 cylindrar 1050cc ~130 ärliga hästar. Ljusår bättre körställning och skoter i allmänhet än rx1 om du frågar mig.

S86

Medlem
15 apr 2013
8
0
1
En nytro hade verkligen inte vart fel men dom jag hittar kostar typ från 55kkr :/ så det känns som dom är ganska mycket över budget.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Till ditt ändamål är en tidig RX-1 sannolikt jättebra. De är lågt värderade bla då de är olämpliga att stå och köra. flr oss med rötterna i 60-talet känns de moderna nog för att ta sig mellan A och B och rätt fort dessutom. Fjädringen är helt ok.

S86

Medlem
15 apr 2013
8
0
1
Okej vad är det som gör dom dåliga för att stå upp på? Läste nåt att dom vart mer lättkörda med andra skidor, sadel och styrhöjare. Vad tex skiljer tex en warrior mot dom vanliga?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
En Vector är ju inget dumt alternativ heller.

3-cyl, 1000cc, Förgasare, 120hk.

Går ruskigt billigt.
Och att mörda mil efter mil med den i sträck är inga som helst problem.

S86

Medlem
15 apr 2013
8
0
1
Okej men ni tror man blir nöjd med en tidig rx1 med då? Hur skiljer sig vectorn från rx1orna?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vectorn är lättare.3cyl 120hp mot 4cyl 140-145hp (osäker)
ingen av dom äldre har insprut.

samma skoter i övrigt skulle jag vilja påstå.

en vector sp-06 är annars ganska billig och har bättre frädring än de äldre och den nyare dynan.

vectorn har kanske lite tråkigare motorkärraktär än rx1an.men mer "lekvänlig"

men satsa på en -06a