Nybörjarfrågor om 2 takt och Exciter...

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Hej.
Har en exciter 2 st -93 som jag nyss köpt.
Har nu hunnit köre lite och har några frågor. Har ingen större erfarenhet av 2taktare.... så...

Den är väldigt känslig på choken. Lite för mycket och den blir sur och tappar ork... liet för lite och den... orkar inte. Däremellan drar den bra.

Det som den gör är att den känns inte gå riktigt rent. Den 'knärtar' till ibland. Det typ... puffar till... ganska högt... ungefär som snöslungan min gör då den baktänder.

Någon som har lite tips?

Någon som kan tipsa om annat man ska kolla upp och göra på excitern är oxå välkommen...;)

Tack&Hej
/M

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Börja med att låta motorn bli varm innan du drar iväg, dvs du ska inte behöva köra på choke första biten.
Å är det så att den behöver choke trots att den e varm kolla upp förgasarna så inget sitter igen. Och sen kolla kompet så ingen kolv eller cylinder gett upp

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Har du hunnit åkt någon längre sväng så den har hunnit blivit riktigt varm? Låter nästan som om du har varit ute och åkt när skotern varit halvkall...

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
sådär att den tappar ork och smäller, så är min oxå och den har skär skador på båda cylindrarna, men det är ju inte säkert att de är samma på din

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Har bara kört ca 4 mil totalt. Mycket kortsvängar mellan bil och stuga samt ett par 20 minuterssvängar...

Kanske lite för lite för att ha nått att gå på... Det äe lite för lite snö för testa mer just nu...

Funderar på om det är någon justering av tändläge eller liknande?...

Mina erfarenheter av skoter sedan tidigare är farsans gamla SnoTric (Dubbelbandaren) som jag körde som ung... (typ för 15-20 år sen... den som hade en cylinder och man fick svänga mot träden... och lät som gräsklipparen...).

Excitern är ju lite roligare :D...

/M

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Hej igen.

Har hittat felet.
Bytte stift och nu går den som en klocka.
Vilken skillnad!

Troligen var det ett stift som inte gav gnista vid alla tändningar utan missade.

Har kört ca 4 km utan en misständning/smäll... Blev ej heller sur eller tappade ork.

Nu behövs bara lite mer snö... ;-)

/M