Nybliven Lynx ägare.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Var iväg i lördags och köpte mig en Enduro 700 -01 så nu får vi se om Lynx lever upp till förväntningarna :D

Och när man som nu mitt i hösten inte har något att göra började jag att försöka göra något åt dom otroligt mjuka fotstegen, tog bort "plast bitarna" bak på tunneln och där hade tidigare ägare eller så gjort nå plattjärn som tydligen skulle hjälpa men hade gått av.

Så nu tog jag mig för och gjorde en liten järnkonstruktion i 3mm så jag får fotsteg som -02ans 440x om ni vet hur jag menar, går upp på slutet och förstärker fotstegen.

På önskelistan står även 44mm matta, fatbar och lite annat, kom med förslag vad som gör underverk på denna maskin ;)

Läste på skoterbanken att 6mm reedspacers skulle göra underverk, något som stämmer eller ? Borde gå att få någon med cnc maskin att göra två, eller ?

D

Draken

Satan va lik min gamla!! 99.9% identisk!! :p
Men några plattjärn var det då inte när jag hade den.

Vad har den för siffror i regnumret?!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Satan va lik min gamla!! 99.9% identisk!! :p
Men några plattjärn var det då inte när jag hade den.

Vad har den för siffror i regnumret?!
493 köpte den av en från söråker ovanför timrå.

Om ni vet några brister eller saker som borde kollas upp/åtgärdas så säg till :)

D

Draken

Det var nära,men då är det inte min gamla.
Min hade också sån ruta,avsaknad av krängningshämmare,styrhöjare.
Det enda som skiljer är att min hade lyktdelare och "navkapslarna" satt fortfarande kvar på mina boggihjul.

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Sök på serie 3 motor finns en massa trådar om dom problem som finns på dom motorerna. Vad jag fattat så är det framförallt 800 motorerna men även 6 och 700 dom årsmodellerna.

Har också läst att tjockare reedspacers skulle vara bra på dom motorerna.
Om du inte känner någon som jobbar med CNC maskiner och har tillgång till dom tror jag att det blir billigare att köpa.
Maskinkostnaden ligger säkert på 600kr/h och uppåt plus ställtid och material.
I och för sig har väll reedspacers inte så komplicerad geometri så dom går nog att köra i manuell fräs också.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tänkte försöka greja till några egna plattjärn som det är gjort på 440'in min :) 44mm matta på gång nu iaf, och reedspacers väntar på montering.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
ett tips är att stödja upp luftburken så den inte skakar, det som pajjar insugsgummina... och org-gummin är INTE billiga och dem kommer att pajja, det kan jag lova... standard fel på rotax.

Liggunderlag hårt packat under luftburken och samma sak bakom om man vill vara extra seriös... detta kommer nog spara dig ganska mycket pengar. :)

Hörde att någon hade dragit fast luftburken med en skidrem också... lär ju funka det också, huvudsaken är att den inte skakar så mycket.

Eller så köper du boysen på en gång, alu-insug.. dock kostar det ju runt 3000:-, men det är det nog värt i slutändan. :)

Fint köp, härligt med 44's matta.. inte funderat på att dreva ner den också? skulle nog göra en ***** skillnad, speciellt med 44's matta.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jo vet ju att rotax lider av detta problem. Och då mina insugsgummin ser ut som ny så var inte din idé alls dum :) Jo går själv i tankarna om drevning, men vad är det org och vad rekommenderas utan att byta kedja såklart ??

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Jo vet ju att rotax lider av detta problem. Och då mina insugsgummin ser ut som ny så var inte din idé alls dum :) Jo går själv i tankarna om drevning, men vad är det org och vad rekommenderas utan att byta kedja såklart ??
ganska säker på att det är 25/43, 2kugg mindre brukar ju folk köra med utan att behöva kapa kedjan. :)

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Dreva...

25/43 är originaldreven.
Jag har bytt till 24/43 och bytte då till en kortare kedja.
Så om du monterar 2kugg mindre drev måste du garanterat montera kortare kedja.
LynxRacing666 :beer: Precis !!

- - - - - - - - - - - -

EpZoR

Det LYNX chassi som du har använder sig av följande kedje längder vid respektive drev kombination med 43 kugg nedre drev :

* 43 / 19 = 72 länkar
* 43 / 20 = 74
* 43 / 21 = 74
* 43 / 22 = 74
* 43 / 23 = 74
* 43 / 24 = 74
* 43 / 25 = 76
* 43 / 26 = 76
* 43 / 27 = 76

.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
hehe ok... men har säkert hört minst 20st som har drevat ner 2kugg utan att behöva korta kedjan? :) aja, vettefan... då kanske alla dom ljuger? :D

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rent skitsnack, jag dreva ner min 3 kugg utan att byta kedja..
*SUCK* :afraid:

WOOW *ironi*

Det var säkert så i ditt fall, MEN det beror ju självklart på vilken kombination av kedja/drev som satt där ifrån början om du så att säga kunde gå ner 3 kugg utan att även byta kedja !!

Är man i fel ände av kedje/drev kombinationerna så går det INTE att gå NER eller UPP ens 1 kugg utan att även byta kedja

Mao. så går det INTE att generalisera och säga att det går att dreva ner/upp si eller så många kugg utan att även byta kedja !!

...Och det är detta sätt att generalisera som har gett uphov till MYTEN om att det går att dreva ner tex 2 kugg utan att även byta kedja.

Det går ej att lura Fysiken i kedjehuset ;)

Undrar nu vem som snackar skitsnack... :hmmmm:

.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
lite oft men ändå.

Kan de vara dennis k !;)
Japp Dennis gamla :)

Väntar med spänning på att hämta mattan imorgon, och drev + ev kedja blir nog att man byter efter att ha fått provkört i vinter.

Men dock när jag monterade reedspacers igår upptäckte jag att ett insugsgummi + reedkorg är väldigt väldigt trasig :( så det står överst på inköpslistan nu. Andra hittar jag inte en torrspricka i ens så kan hända att nån snålat och bytt bara en tidigare.