Nybliven skoterägare

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Hej,
Köpte en Yamaha Venture -97 igår och tog bort tändstiften och kollade, de var helt sotsvarta. Det är tydligen separat oljesmörjning på den, måste jag inte ändå blanda i nån procent olja i bensinen oxå? Så gör jag på min cross, det blir ju blårök men den skär inte lika lätt istället, ska/kan jag göra likadant på snöskotern eller blir det skit då?

Någon som vet vilken effekt jag ska ha på batteriet då det inte följde med med det finns även elstart på den, känner mig så handikappad utan manual med specifikation på fordonet. har som sagt aldrig kört/haft snöskoter förr så ha överseende med mina, kanske dumma, frågor :stupid:
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Tackar ska försöka beställa en manual därifrån.

passar på med en till fråga, Om man gasar till lite när skotern står stilla så dör den om man inte drar choken till fullt läge, endast då rullar den igång. Man måste alltså sitta med choken tills man kommer upp i ett visst varvtal sedan går det bra utan choke. Detta när motorn är både varm och kall. Får den för lite soppa och för mycket luft, ska man börja skruva på de två fjäderbelastade skruvarna på förgasarna för att få in rätt inställning?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
De 2 fjäderbelastade skruvarna är mest troligt tomgångsskruvarna.

Kanske är dags för en rengöring av förgasarna.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
som du förklara med att du måste köra med choken i frånbörjan. börja med att kolla och rengöra förgasarna. sätt tillbaks dom och kolla om felet fortfrande är kvar. sedan fortsätter du bara och följer bränsle slangarna tills du kommer till bränsle pumpen. kolla så att allt är som de ska där i! Kan ju vara en grej att börja med å kolla!

Lycka till och välkommen till skoter livet!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skickade fel länk till manualen, förra länken går till 700an.
Vet ej hur bra denna stämmer med din maskin så denna är för 500an.
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1998/lit-12628-01-91_737.pdf


Skruven med fjädern är antingen tomgång eller synkningen mellan gasarna.
Det är inte TORSen då motorn varvar med choken så genomgång av gasarna är på plats.

Eller så lämnar du in den till en skoterfirma och ber dem fixa till det.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
när du är lös med förgasarna kan du ju kolla munstyckena och sedan ringa till din åf och höra vad dom rekomenderar för storlek just där du bor. Dom brukar ha en lista. Kan ju vara så att den var körd på högre höjder förut och kan behöva bestyckas upp. Jag hade samma problem, fast tvärt emot, då min hade gått på lägre höjd än där jag bor och gick därför för fett när jag fick hem den.
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Tack för hjälpen, ska skruva dän förgasarna och rengöra de imorrnkväll, börjar där tror jag. Locket framför luftfiltret sitter för övrigt väldigt tajt intill förgasarna också, brukar det vara så att man måste ta bort förgasarna för att komma åt luftfiltret, tycker att det känns lite för drygt varje gång man ska rengöra luftfiltret. Men jag passar väl på och rengör filtret om ändå förgasarna är bortplockade. Ägaren innan visste inte ens vad luftfilter var för något så man kanske hittar Svampbob där när man håller på :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har ALDRIG rengjort luftfiltret på någon av de skotrarna jag haft.

Du ska klara dig med en genomgång av förgasarna.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, jag tror du tar bort luftburken innan du tar bort gasarna på den där modellen.
Är en smula osäker, var ett tag sedan jag kikade under huven på en Venture -97.

Är inte heller mer än just en luftburk, de eventuella filter som sitter där är för att hålla borta snön. (man är inte så ofta och kör i dammiga sandtag med skotern ;) )
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om man riktigt vill så behöver man inte ta lös luftburken, ta bara lös alla fyra klammren som håller förgasarna sen så går det att kränga lös dom! Angående skruvarna uppe på förgasarna så är det blandskruvarna för tomgången, ta lös dom och kika hur dom ser ut, dom brukar nötas så att det blir en grad, dom ska mao vara helt koniska, Grundinställningen på dom hittar du på en liten lapp som sitter på variatorskyddet, Air/pilot screw adjustment eller nåt liknande står det och det är alltså antal varv ut som det gäller. Angående att den suckar vid gaspådrag så är det nog lågfartsmunstyckena som är täta. Kom bara ihåg att sätta tillbaka rätt huvudmunstycke på rätt förgasare när du sätter ihop den, sitter ett större på den vänstra förgasaren! Lycka till! :ciao: