Nybliven Snopro 440 ägare

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Efter att ha kört quad ett par år så kom suget för skoter nu när snön fallit. Jag är ny inom skoter världen och har gjort lite research och kommit fram till att Sno Pro 440 är maskinen för mig. Har fått tag på en 05a som i princip är ny. Har gått ca 10h. Den är kittad för 98 oktan soppa med speedworks toppar. Även bredare skidor. Den var inte så rapp på gasen som jag tyckte att den borde vara så jag började med bestyckning...

Här kommer lite frågor:

Det satt 300 munstycken i den och dessa var enligt säljaren de som satt i
orginal med race-topparna. Stiften var dyngsura med denna bestyckning så efter lite letande hittade min lokala arctic cat handlare att det skulle varit 260 i orginal. Iaf bestyckades skotern med 270 samt fick tomgång justerad och satan vad den gick nu. Jag blev mest förvånad över tillslagsvarvet då variatorn började greppa. Nästan läskigt rapp i starten. Tror ni som hållit på lite med 440 att 270 låter bra? (Efter en "helvetes" provtur så kollade jag stiften och de var som de skulle, gyllenbruna).

Det sitter en extra tempgivare med lampa monterad på panelen då kylvattnet blir för varmt så jag får hålla lite koll på det. Att tillägga går väl
att när jag provkörde den innan köp med 300 stycken var det runt 0 ute och nu var det -8...

Tacksam för lite input...
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Oki, glömde kanske att skriva att jag bor i Estland och Tallinn. Dvs samma breddgrad som sthlm oc typ högst 100möh.

Jag är ju lite rädd efter alla trådar jag läst om 440 och bestyckning etc. Jag behöver inte / tänker inte finjustera för maximal effekt utan skulle vilja hitta någon bra bestyckning för typ -5 som det oftas är här under snö månaderna....

Kanske vänjer jag mig vid högt tillslagsvarv..