Nymonterat dynamo joe variatorkit + hitorque rullar hur högt varv?

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Om du ha en 800r p-tec så ska du inte varva mer 82-8300 på mätaren. Går bättre på 8-8200(max vrid plus max hk).
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Den varvar alldeles för lite ,vad kan vara felet? klicker 4 varvar den max 7600 sen ner till 7400 i klicker 6 varvar den 8000 för att sjunka ner nästan direkt på 7800 Max ,i grund inställningen på kittet står det 23,5 gram ska jag plocka av till typ 20-21gram? får jag "rätt" varv då tro ?
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Testa plocka bort i slutet på vikterna och spara i hälen, det ska hjälpa att få fram toppvarven, bara testa dig fram
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Den varvar alldeles för lite ,vad kan vara felet? klicker 4 varvar den max 7600 sen ner till 7400 i klicker 6 varvar den 8000 för att sjunka ner nästan direkt på 7800 Max ,i grund inställningen på kittet står det 23,5 gram ska jag plocka av till typ 20-21gram? får jag "rätt" varv då tro ?
Fråga! Följde det med en ny sek fjäder? Jag har erfarenhet av dj kit på -08 summit där jag var tvungen att byta till en hårdare sek fjäder för att den skulle orka 23g påC#4.
Men det var mer en fin justering för att hålla 8200. I ditt fall så tror jag att din motor tyvärr inte har nog med "power" av någon anledning. Kolla att rave ventilerna öppnar.
Om dom fungerar så byt sek fjäder + att du skulle behöva en primär fjäder med 50pund mer slut tryck. Jag tror att fjädern Joe har till primären är en 205-330(dalton fjäder) Tror är att icke veta, men en 200-380 eller 230-380 bör nog hjälpa. Det är bra att ha mycke pin vikt för att behålla ett bra tryck på remmen i mellan fart(typ 60-80km/H)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ingen ny sekfjäder ,skulle köra med orginal ,har även hört att hitorque rullarna i sekundären gör att den växlar snabbare/lättare kan det vara dessa som är boven att sekundären växlar för fort i förhållande till primären ??


detta skriver Joe om detta kit
Renegade 2008 With 413ramps + 1.75 lugs.
200/320 (green/purple) primary spring for low elevation
Dalton 14g~25g stainless pins
Run 23.5g in clicker 4 for starters up to 3500 feet.
Renegade use stock purple 231/300 secondary spring
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ingen ny sekfjäder ,skulle köra med orginal ,har även hört att hitorque rullarna i sekundären gör att den växlar snabbare/lättare kan det vara dessa som är boven att sekundären växlar för fort i förhållande till primären ??


detta skriver Joe om detta kit
Renegade 2008 With 413ramps + 1.75 lugs.
200/320 (green/purple) primary spring for low elevation
Dalton 14g~25g stainless pins
Run 23.5g in clicker 4 for starters up to 3500 feet.
Renegade use stock purple 231/300 secondary spring
Efter 300 mil är det läge att byta sek fjäder. Dom slakar efter kanska bra, specielt på summitar där variatorerna blir varmare och man anväder grejerna mer än en "trail" skoter. Kombinationen med en slak sek fjäder och high torque rullar gör nog sitt, precis som du skriver. Men jag är ändå inne på att du bör byta primär fjädern också till en hårdare. En 200-350 alt 380 + plus en ny sek fjäder kan bli bra. Att skicka ECUn till M-Perfomance(Mulle) är en bra investering. Det gör att motorn behåller (powern) hela dagen + lite till.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Jag klämde på ett dj Kitt på min xrs Summit här om dagen.
Innan ville den inte varva mer än Max 8000rpm på 6ans klicker.
Nu smäller den upp i 8300 och ligger bergssäkert kvar, på 5ans klicker.
Jag fick med en ny fjäder till primären. Den var lika hård sen den förra men ca 4-5cm längre.
Jag kör med 23g vikter.
Varför den inte vill hålla 8300 på klicker 4 vet jag inte?
Men skaffa hårdare/längre primär fjäder du!
Då händer det grejjer!