Nytro äter slides?

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
Hoj. Har en nyinförskaffad RTX -08:a. Förra ägarn har typ åkt 350mil på samma slides som jag gjorde slut på 50mil.. Rättså skapligt me snö där vi åkte. Kan nåt ha hänt?
Är ganska färsk Nytro åkare så är det nån som har nån ide så är jag tacksam för svar...

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nytron är inte snäll mot slides, vad sitter de för matta på denna?
Köp yamahas dupont slides när du köper nya ska tydligen fungera mkt bra mot slidesslitage.

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
De sitter en 44:a matta på. Rev ner mattan igår, kan metallklipsen vara slut? mattan har trots allt gått 650mil..

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
Ok, för mig skapligt. Första dagen 20 mil mest på led med 1dec ny snö. Andra dagen 15 mil på nypistad led..

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Slaka mattan, nonslip, dupont vespel slides, extra boggiehjul(fram just före böjjen), isrivare. Sen har du gjort allt som går. Detta har jag på min xtx och det fungerar perfekt.

Spänner du mattan enligt boken åker man inte många mil på slidesen.

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
på min mtx så nöter dom somfan spelar ingenroll hur man kör... man måste nog skaffa lite extra hjul :)

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
Synat mattan, flera metallclips va lite hej å hå så nu är ny matta + extra hjul best. Tack för svaren!
Synd bara att all snö har givigt sig av.. Mot Gördalen får det bli!

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Förra ägaren här. Vad blev det för matta nu då? Clipsen går ju att byta om det är nått som är dåligt. Körde 700 mil med maskinen och bytte slides 1 gång. XTX en som jag har nu har 51mm matta och den har inte slidesen slitits alls på dom 26 mil jag kört. Man måste tänka på att leta lite lös snö att kyla av slidesen i då och då. Joppas det löser sig med nya mattan och isrivare. Dupont slidesen köper man hos yamaha åf, men det är mycket begränsad tillgång på dom, vet inte ens om svenska handlarna fått dom de beställt.

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
de va nog en 7-8 clips som va allens blåa å full me fastbränt skit, måste nog leta lite mer snö tror jag..
2 clips satt på sne å 4 va halva.. har nog varigt lite High Chaparral där nere.. hehe.
Hittade idag på när jag började syna boggien så har den fått sig en riktig spögång.. den e krokig som f å första hjulparen är inte riktigt där dom ska vara.. jaja lite rikting så blirä nog finemang.
Blev en lika matta som satt på..

Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Ajaj, inget som jag märkt i slutet på förra vintern. Menar du att skenorna är krokiga? eller är det främre armen som har fått stryk? Lägg upp en bild om du kan.

Tore95

Aktiv medlem
28 feb 2012
56
0
1
Borlänge
De va inte så farligt som de lät. De främre-inre hjulparen har nog släppt i bultarna så bultarna va lite krokiga. Därav har nog skenorna blivigt lite snea. Men nu så är dom riktade å med nya bult, rakt å fint blev det.
Klandrar inte dig om de va de du trodde det är nog snarare jag som inte kan köra :):).
Ruskigt nöjd med maskinen å som relativt färsk skoter åkare så vete fasen om det finns nå roligare å göra me kläderna på!!
Blir Gördalen nästa vecka...

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Har inte tagit det så, vill bara att det ska va sjyssta grejer man lämnar ifrån sig.

Att hjulen satt löst och vinda skenor kan vara en starkt bidragande orsak till slides slitaget. Hoppas det blir bra nu.