Nytro 2008 Felkod 30

JSP

Medlem
11 dec 2011
16
0
1
Suomi
Please Help! Nytro 2008 Felkod 30

Här ska ni få en riktig nöt att knäcka; Skotern är en Nytro 2008 med mcx 240/270 turbo. Motorn är helt genomgången efter en lite volt på isen. Nu kommer felkod 30 upp och motorn stannar, dvs "lågt oljetryck" Problemet är att det är inget fel på oljetrycket, har skild oljetrycksmätare och den visar ett tryck på 5kg. Följande saker är kontrollerade: Oljetrycksgivare bytt = OK. Ecu boxens kablar = OK. Ibland går skotern att köra 5 minuter förrän felet uppstår, andra gånger startar den och går i typ 10 sekunder förrän den slocknar. Har hört med importören och andra experter, men ingen tycks veta var felet kan vara!! Om någon har nånsomhelst aning eller gissning så posta gärna. ALLT uppskattas.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur vet du att ecuboxens kablar är ok? Genom mätning...?
Tänkte mest att det verkar ju vara glappkontakt-och om du bara mätt upp kablaget så kan det ju vara ok under mättillfället, men sedan när du startar skotern så blir det glappkontakt av vibrationerna.

Har du kollat jordpunkten till elsystemet förresten?

JSP

Medlem
11 dec 2011
16
0
1
Suomi
Har kollat det genom mätning, har även testat med en annan Ecu box ifall det skulle ha varit något i den. JJordpunkten oxå ok.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Om du har en mätare som fungerar och som visar 5kg då den stannar och får upp code30 och givaren är ok, så måste ju kablaget va skadat någonstans går ju bara en kabel från oljetryckskontakten via en kontakt å till ecu är den skadad nånstans och hamnar mot jord så tror ecu inte att skotern har oljetryck.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Eftersom inte felet är statiskt skulle jag byta ut kabeln, även om felet mot förmodan inte är där så kan man iaf utesluta den möjligheten. Dessutom finns det ju flera st som säljer på blocket, så antingen köpa en kabel därifrån eller tillverka en egen-bara för att sova gott på nätterna.

JSP

Medlem
11 dec 2011
16
0
1
Suomi
Alla kontakter genomgågna på nytt, putsades lite mer noggrannt denna gång. Nu går den som den ska igen, körde den en halvtimme utan problem. Svårt att precisera exakt var problemet låg, men som Tobbe sade, troligtvis glappkontakt. E bara att hålla tummarna nu då :) Jag tackar och bockar!

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men vart får man tag i en skild oljetrycksgivare?
Får samma felkod på min venture lite -07 men bara när man har kört ett tag och sen stannar, istället för att stå på tomgången så får jag felkod 30. Håller man lite högre tomgång med gasen en liten stund så står den på tomgången själv. Så jag börjar tro att det är något annat som spökar och skulle därför vilja få tag i en oljetrycksgivare som man kan läsa av trycket själv på.