Nytro framvagn orolig

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
undrar vad ni som åker nytro gör åt era maskiner när det gäller skidor?
har hört att yamahas nya skida med dubbla styrskener är bra, det är tydligen en enorm skillnad till de positiva .
nytron vill ju gärna vara orolig när den kommer upp i lite fart finns det andra skidor som fungerar bra mod de problemet?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag kan tycka att maskinen med originalskidan blir orolig om man bromsar eller bara släpper gasen i hög fart på moddigt underlag. Har inte provat någon annan maskin med andra skidor så det är svårt att säga om just det blir bättre. Tycker annars att originalskidan (xtx) har ok bärighet och styr ok.

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Upplever inte att dom styr dåligt på nått underlag. Dessutom så är dom helt underbar i snön

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Beror helt på vad man jämför med. Dom jag jämför med är slydogsen och slp pp å jag älskar slp skidorna i alla fören förutom ett å de är när de blir en tunn iskorpa längst upp på snön å de är mjukt under fortfarande då är dom rent ut sagt livsfarliga.
Sorry för offtopic

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Är det någon som har provat Yamahas nya, den med 2 styrskenor ?
C&a PRO ltx skidan ser grym ut

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Är jätte svårt det här med skidor, alla tycker olika. Man skulle behöva testa olika skidor i alla möjliga fören för att hitta vad man gillar. Jag föredrar när det är bett i styrningen tex slp pp, hatade slydogsen pga dålig styrning. Men om man kunde få en skida med greppet från slp och lättstyrdheten och kursstabiliteten hos slydog, då jävlar!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Av Yamahas utbud har jag bara provat skiten som sitter original på RTX, och dom används bäst till pulkprojektet som kanske blir av någon gång...
Från eftermarknaden har jag kört SLP PP och C&A, av dom föredrar jag C&A.
Är sugen på deras MTX nu till i år, så antagligen blir det ett försök med dom.

Att det blir trögstyrt är ju inte kul, men jag tar hellre det än att det styr dåligt-kan man få både styrning och lössnöflyt så är ju det toppen. Problemet är bara att det oftast varit frun som kört Nytron...
Antagligen får det lösas med att jag har den och hon får köra RMK dom gånger vi åker tillsammans.

Oscarlw

Medlem
22 mar 2011
16
0
1
Kiruna
Jag körde hela förra säsongen med orginalskidorna som då satt på, modellen var en X-Ride -12. Jag kan inte alls säga att jag upplevde skidorna oroliga när man kom upp i fart med då är det säkert inte heller sammma skida vi pratar om så det kanske är orelevant.