Nytro Mattbyte Tips ?

mattias_aron

Medlem
29 dec 2005
30
0
1
Sundsvall
Hej jag har en nytro rtx som jag tänkte uppgradera lite inför vintern.
Nu sitter det en vanlig 28x307 matta och så har jag vanliga drivhjul 9kugg

Jag tänkte sätta dit typ 44x345matta å non-slip drivhjul. Men då kommer frågorna

Först! Non-slip drivhjulen ska det vara 8 eller 10 kugg ska det vara yamahas svarta eller funkar det med ski-doos vita ? jag läste att dom vita skramlar mindre?

Sen måste jag dreva ner nått ? el funkar orginal drevningen ?

Har ni nå bra tips på ställen att handla ifrån ?

Tacksam för svar !
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du ska ha 8kuggs non-slip. Funkar med vilket märke som helst bara det är samma delning som mattan och att dom passar på din axel.

Tror inte du behöver dreva ner nånting men skotern blir ju roligare med 2-4kugg ner drevning.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
stenmarks har matta och drivhjul (skidoo) till rätt pris. förlängningen kan du köpa från ulmerracing väldigt bra att ha göra med.
 

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
har en 38:as på just nu och brp 9 kuggars nonslip. Ska köpa en 44:as matta nu. Och har hört med en som har 9 kuggars brp och 44:as på sin vector och det funkar fint. men du måste dock he bort dubbskydden i bandtunneln samt längst fram på kylaren. Fast det kanske du redan gjort. :) om det nu är samma på vector som nytro förståss...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
jag körde samma kuggantal som orginal tror det va 9kugg samt brps noslip trackusa förlängning med camoplast backcountry 345x44 matta och det rekommenderas :) du måste ta bort dubbskydden hela vägen fram även dom på kylaren
 

mattias_aron

Medlem
29 dec 2005
30
0
1
Sundsvall
tackar för alla tips :) jag satsar nog på 9kuggs för har läst att det blir mycke problem med hastighetsmätaren. men är det bara "ulmerracing" förlängningen som förlänger slidesen även ? el finns det nått i sverige oxå ?
 

MotoPsycho

Medlem
21 aug 2009
12
0
1
OFT Racing
121 to 136" or 121 to 144"
7 or 8" wheels
6 degree tipped up x-stensions
full length hyfax extension