Nytro: Motorlampa tändes och skotern misstände

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena

Var ute och körde idag och när jag backade runt och vände skotern för att sedan gasa iväg igen så misstände skotern några ggr och motorlampan började lysa

Stängde av skotern och startade igen och allt var normalt

Någon som varit med om detta och vet vad det kan vara?

Hade iofs lite bensin och tanklampan hade just börjat lysa men jag körde över 2 mil hem så soppa fanns det iaf.

Kan kasta in en till fråga, har ni några problem med att nytron går varm?

Detta är 1a året med nytro och jag har legat på utav h-vete efter stenhård led idag med ett gäng kortare skotrar och templampan har inte börjat lysa en enda gång.

Visserligen går man ut i snön när man kan men det är ju inte direkt mycket snö som kommer in när det är stenhårt.

Är nytron helt enkelt svår att få att gå varm?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
T.O.R.S garanterat, du hann inte se vilken felkod den varnade för?
Jag tycker Nytron har lätt att gå varm då det är hårt men de va innan jag hade isrivare nu har jag inga problem.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jo man ska kunna se vilka koder som blivit men är osäker på hur de är med tors. Kommer inte ihåg på rak arm för att se koder heller men kan kolla.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Alla felkoder sparas, även när tors:en har varit aktiverad. Orkar inte förklara hur man gör för att kolla det, sök på goooooogle.....

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Det ska mycket till innan en MTX går varm i och med extra kylaren som längst efter tunneln.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Undra hur yamaha tänkte där? Dom sätter en extrakylare i bandtunneln på en maskin som till större del ska gå i djup snö, samtidigt som en annan maskin som oftast går efter stenhård led saknar den. Den skulle ju ha suttit std på alla från början.
Nu fick dom ju iof sätta den på xtx:en till nästa år och kalla det för nyhet.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Känner jag Yamaha rätt så tänds nog temp-lampan i god tid, men det tar ju emot att köra när det lyser en varningslampa.

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Nej hann inte se, finns inget felkodsminne så man kan se i eftehand
1 Ryck ur Bränsle pump relät...
2 Tryck in bägge knapparna på hastighetsmätaren(Select och Reset)
3 Vrid på tändnings nyckeln och lämna den i on läget under hela testet.. håll in bägge knapparna i 8 sekunder.
4 Nu kommer texten dIAG att lysa på displayen.
5 släpp knapparna
6 Tryck ytterligare en gång in bägge knapparna i 2 sekunder.
Nu kommer det stå 01 i displayen med stora siffror och en lite mindre siffra under ....
01 är Trottel vinkeln...Dom små siffrorna under talar om vinkeln och den ska stå på mellan 15-18 när du inte rör gasen....Prova nu att gasa fullt och se på displayen att siffrorna ökar.... Vid full gas ska siffrorna stå mellan 94-100...
Med select knappen kan du bläddra uppåt i diagnostik koderna och med Reset knappen nedåt....
För att se minnet på fel koderna så bläddra uppåt med Select knappen till det står 62 i displayen.(stora siffrorna). Står det 00 (små siffrorna) har du inga felkoder ... 01= 1 fel , 02 =2 fel osv
Står det typ 03 har du alltså 3 sparade fel i minnet och för att se vilka fel tryck på Reset knappen för att bläddra neråt till 61(STORA SIFFRORNA)...Här borde det nu med 2 sekunders intervall lysa tre olika siffer kombinationer...Tex 01 ............06..............09............Sedan börjar det om med samma slinga.......Diagnostic cod nr 01 =T.O.R.S....06=Kylvatten givaren........09=Fel på spänningen till bränsle spridarna och pumpen.
För att radera fel koderna i minnet gå till baka till 62(STORA) med Select knappen och tryck på tumvärmar knappen på styret....

Nästa gång du får motorsymbolen så kolla vilken fel kod som blinkar.....
T.O.R.S är 84.....Men samma fel i diagnostik lägget är antingen 01 , 07 eller 24

Hade själv jävulska problem med TORS varningar efter MCX tryck ökningen och det slutade med att jag ryckte isär kablarna till gashandtaget och satte ihop dom utan kontakt med gashandtaget (Lopade). Inga varningar sedan detta....