Nytro Mtx 162" far dit den vill, förslag på åtgärder?

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Hallå

Upplever nytron som bångstyrig, den är svår att skråa med och känns allmänt klumpig och tungkörd i terrängen!
Huvudsakliga orsakerna är väl att den är lång, bred och framtung men men jag vill ha en 4t som går i snö och då finns inte mkt annat. Vilka åtgärder funkar bäst för att få den bättre?
Byta skidor(har Mt9) eller byta till smalare framvagn eller nåt annat?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skinz framvagn är ju en "standard" modd på Nytro för att få till fronten.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Skynda dig att byta skidor till t.ex C&A Pro eller Yamahas MTX blir lite bättre, bäst resultat får du med en smalare framvagn. Helst en som förlänger "hjulbasen" typ som förslaget ovan, Skinz.
Sen ser jag väldigt många som kör med bakre boggieinfästningen på det övre hålet. Har testat att byta själv. Boggien ska vara i det nedre hålet, ni får bra mycket bättre fjädring plus att den blir inte som en gungbräda.
Ett tips till.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Skinz concept framvagn +4,5" / zbros a-armar +3" / kapa och svetsa egen
Skinz fotsteg i rörkonstruktion / bocka egen
Relocator för körställningen / ej värt och lägga tiden på att göra egen tror jag
Timbersled, kmod eller annan frän eftermarknadsboggie om du verkligen går "all in"
Lämpligt kitt för att överladda 0,4-0,5bar, siktar du på längre maskin 153"+ så ska du kompsänka och ladda för +200hk

Tror det är ett ganska bra (men dyrt) recept på en rolig nytro.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Skinz 39" framvagn! värt varje krona! har kört de på min Xride ifjol och nu på min TTX å de blir en helt ny skoter!
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Hur är Timbersled?
Såg att tex Modshop säljer både Skinz o Timbersled, känns onödigt att köpa Skinz då deras paket var med dämpare, då man redan har ett par fungerande? Fast kanske går att köpa dom utan dämpare o hur är då priset?
/ Blackbull
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Kolla med ModShop / NTC, fråga efter 36" framvagnen :).
Den funderar jag på till nästa säsong, blir perfekt!

Skinz går att köpa utan dämpare, original floatare går att bygga om, de behöver ledade fästen.
 

smoookey

Ny medlem
28 mar 2012
2
0
1
Skinz 39" framvagn! värt varje krona! har kört de på min Xride ifjol och nu på min TTX å de blir en helt ny skoter!
Fungerar Öhlins dämparna rakt av, eller behöver man modda något för att montera dem ihop med Skinz framvagn?
 
Last edited: